25/09/2012

Bad Pyrmont – Humboldt Gymnasium

Oława 2013 – realizacja projektu

Wymiana – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Oławie – Humboldt Gymnasium w Bad Pyrmont

Kolejny etap realizacji projektu „Prawa człowieka w szkole – czy u nas wszystko w porządku?”

Szkoły partnerskie: Zespół Szkół Ponadgimnazjlanych Nr 1 w Oławie i Humboldt Gymnazjum Bad Pyrmont pod patronatem fundacji Europeans for peace – Erinnerung –Verantwortung – Zukunft.

Realizując nasz projekt sięgamy do przeszłości, do szkoły w czasach komunizmu, oraz do historii Żydów w czasach II wojny światowej.

Fundacja pokryła w całości koszt pobytu uczniów w Oławie. Uczniowie otrzymali również kieszonkowe, mogąc przeznaczyć je na potrzeby własne.

Nasze zadania polegały na zdobyciu informacji dotyczących praw człowieka – ucznia w polskiej szkole, a także pozyskaniu informacji o prawach ucznia oraz o funkcjonowaniu szkoły w czasach komunizmu.

Uczestnicy wymiany przed budynkiem szkoły

Przebieg wizyty

Uczestników powitała dyrektor szkoły pani Maria Domaradzka życząc udanego pobytu w Oławie oraz ciekawych doświadczeń w pracy nad projektem.

Uczniowie pracowali w grupach, przeprowadzali wywiady z przedstawicielami samorządu szkolnego uzyskując tym samym informacje dotyczące roli oraz jego zadań. Porównywali zdobyte informacje z poznanymi wcześniej w niemieckiej szkole. Nasi niemieccy koledzy zwrócili uwagę na duże zaangażowanie samorządu w naszej szkole w akcje charytatywne czy uroczystości szkolne. Bardzo ciekawym doświadczeniem było niewątpliwie spotkanie z dyrektorem szkoły panem Tadeuszem Zawerem, który bardzo dokładnie opowiedział o funkcjonowaniu szkoły w czasach komunizmu zarówno z perspektywy ucznia, jak i nauczyciela.

Uczniowie zwiedzili nasze miasto realizując przydzielone zadania (odszukali znajdujące się w Centrum zabytki m.in. ratusz, Kościół Matki Bożej Pocieszenia, kamienicę barokową, zamek).  Ciekawym punktem zwiedzania była wizyta w Izbie Muzealnej Ziemi Oławskiej.

W ramach pracy nad projektem oraz nawiązując do historii zwiedziliśmy Cmentarz Żydowski przy ul. Ślężnej we Wrocławiu. Na cmentarzu mogliśmy zobaczyć nie tylko proste macewy – typowe dla żydowskiej sztuki sepulkralnej, ale również pomniki i grobowce zbudowane w różnych stylach charakterystycznych dla XIX i XX wieku. Występują tu groby neoklasycystyczne, neogotyckie, neorenesansowe, neobarokowe, eklektyczne i modernistyczne. Przybierają one różny kształt – baldachimów, portali, kapliczek. Niesamowitą atmosferę tego miejsca podkreśla bujna roślinność, która zdaje się być częścią kamiennych kwiatów i drzew na grobowcach. Prześledziliśmy również napisy na mogiłach, ponieważ z biegiem czasu  hebrajskie inskrypcje były umieszczane razem z napisami w języku niemieckim. Ciekawie prezentuje się także datowanie umieszczane na tablicach. Niektórzy Żydzi umieszczali na grobach swoich bliskich hebrajskie nazwy miesięcy oraz rok od stworzenia świata.

Ciekawa była dla nas wszystkich wizyta w Synagodze pod Białym Bocianem, która wraz z cerkwią prawosławną oraz kościołami rzymskokatolickim i ewangelicko-augsburskim tworzy Ścieżkę Kulturową Czterech Świątyń oraz wspólny program kulturalnych i edukacyjnych wydarzeń.
Ciekawą lekcją historii a zarazem kolejnym etapem naszego projektu okazała się wycieczka do Gross-Rosen (Rogoźnica), Świdnicy oraz Krzyżowej.

Obóz Gross – Rosen

Gross-Rosen(Rogoźnica)-   niemiecki obóz koncentracyjny założony w czasie II wojny światowej. Do dzisiaj zachowały się elementy takie jak: brama wjazdowa do więźniarskiej części obozu, murowane fundamenty baraków i niektóre podpiwniczenia, piec krematoryjny, dzwon obozowy, fragmenty ogrodzenia, plac apelowy a także ściana śmierci, czyli miejsce egzekucji. Przy niej rośnie stary dąb – już bez liści. Mówi się o nim „niemy świadek historii”. W muzeum zrekonstruowano barak, wieżę strażniczą oraz szubienicę. Przeszliśmy wszystkie obiekty Muzeum oddając się zadumie. Miejsce, gdzie znajduje się pomnik – mauzoleum, w którym umieszczono prochy więźniów uczciliśmy minutą ciszy. Nie ukrywaliśmy żalu i smutku po odwiedzeniu obozu koncentracyjnego.

Świdnica – Nasz pobyt w Świdnicy był bardzo krótki, w zasadzie zatrzymaliśmy się tam wyłącznie po to, żeby zwiedzić Kościół Pokoju – określany jako perła śląskiej architektury, uważany zarazem za największy drewniany kościół w Europie. Wpisany na listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Oryginalne barokowe wnętrze świątyni jest jedynym swego rodzaju odstępstwem od typowego surowego kanonu protestanckiego. Największe wrażenie zrobiły na nas przede wszystkim  ambona i ołtarz główny, oba autorstwa świdnickiego artysty Augusta Hoffmanna. Dzieła te reprezentują dojrzały, fantazyjny barok.

Krzyżowa – tu  mieści się Fundacja dla Porozumienia Europejskiego.  Zwiedziliśmy pałac rodziny von Moltke i dom na wzgórzu, który był w latach 1942-1943 miejscem zebrań niemieckiej opozycji antyhitlerowskiej, zwanej Kręgiem z Krzyżowej.  Pałac jest do dziś postrzegany przez Polaków i Niemców, jako pamiątka ruchu oporu i opozycji przeciwko reżimom. Pokazuje historię ludzi, którzy bronili wolności, godności i praw człowieka, ryzykując swoim życiem. Helmuth James von Moltke, jako adwokat wspierał ofiary reżimu, pomagał Polakom i Żydom wyjechać za granicę. Został skazany na śmierć za próbę zamachu na Adolfa Hitlera. W 1989 roku,  w ramach Mszy Pojednania spotkali się w Krzyżowej: kanclerz Niemiec Helmut Kohl i premier Polski Tadeusz Mazowiecki.

Oprócz prac nad projektem uczniowie mieli okazję się bliżej poznać. Niemieccy uczniowie mieszkając w polskich rodzinach poznali naszą kulturę, zwyczaje i obyczaje. Spotykając się wspólnie wieczorami słuchali muzyki, rozmawiali o swoich zainteresowaniach, próbowali naszych polskich potraw.

Wieczór pożegnalny spędziliśmy w miłej, tanecznej oraz muzycznej atmosferze.

Przygotowane karaoke sprawiło wszystkim dużo radości. Przygotowaliśmy dla naszych niemieckich gości do wykonania po polsku piosenkę Golec Orkiestra „ Ściernisko” – nie było łatwo, ale bardzo zabawnie!!!!

My natomiast tłumaczyliśmy piosenkę dialektu fryzyjskiego „Friesen”.

Dominika Łuczak, Katarzyna Lubawa i Agata Gałązkowska zaprezentowały swoje  umiejętności wokalne wykonując piosenki zarówno po polsku, jak i po niemiecku.

Uczennice klasy IV G (Technikum Organizacji Usług Gastronomicznych) – przygotowały dla wszystkich pyszny poczęstunek.

Zakończeniem naszego wieczoru było wspólne zatańczenie harlem-shake – niesamowite przeżycie.!!!

Podsumowując można powiedzieć – to były niezapomniane chwile, spotkania przyjaciółmi z innych krajów uczą, rozwijają, oraz są szkołą tolerancji.

Młodzież potwierdziła, że udział w wymianie jest wspaniałą przygodą, która ma szanse trwać!

Uczestnicy spotkania:

Dominika Łuczak, Katarzyna Krychowska, Agata Gałązkowska, Adrianna Osyda, Patrycja Śliwka, Katarzyna Lubawa, Kamila Sokołowska, Agnieszka Milichiewicz, Aleksandra Bułat, Natalia Nazar

Opiekunowie: Agnieszka Szawan-Paras, Adrianna Skrętkowicz

A.Sz-P

_____________________________________________________________________________________________________________

Polscy i niemieccy uczniowie przygotowali gazetki tematyczne poświęcone spotkaniu w Bad Pyrmont.

Gazetka w języku niemieckim: Zeitung 3

Gazetka w języku polskim: gazeta wymiana

_____________________________________________________________________________________________________________

„ Prawa człowieka w szkole – czy u nas wszystko w porządku?”

– to temat projektu wymiany uczniowskiej ZSP Nr 1 w Oławie i Humboldt Gymnasium w Bad Pyrmont (Niemcy). Projekt jest realizowany pod patronatem fundacji Europeans for peace. Fundacja w całości pokryła koszty pobytu uczniów w Niemczech. Uczniowie otrzymali również kieszonkowe na własne potrzeby.

Park zdrojowy w Bad Pyrmont

Nasza szkoła od 1998 roku prowadzi wymianę uczniowską z Humboldt Gymnasium w Bad Pyrmont. W tym roku po raz kolejny grupa 11 uczniów ( Agata Gałązkowska, Daria Kułakowska, Adrianna Osyda, Dominika Łuczak, Katarzyna Krychowska, Patrycja Śliwka Katarzyna Lubawa, Kamila Sokołowska. Agnieszka Milichiewicz, Aleksandra Bułat, Natalia Nazar) wraz z opiekunami Agnieszką Szawan-Paras  i Adrianną Skrętkowicz spędziła tydzień w miejscowości Bad Pyrmont.

Muzeum szkolne w Bremie

Zadania projektowe polegały na zdobyciu informacji dotyczących praw człowieka – ucznia w niemieckiej szkole, a także na pozyskaniu informacji o prawach ucznia oraz o funkcjonowaniu szkoły w czasach nazizmu. Uczniowie pracowali w grupach, przeprowadzali wywiady z samorządem uczniowskim na temat jego  obecnej roli i zadań. Rozmawiali także  z nauczycielami oraz analizowali i opracowywali teksty dotyczące praw człowieka, poznawali również statut szkoły. Efekty pracy przedstawili społeczności Bad Pyrmont.

Praca nad projektem

W nawiązaniu do historii zwiedziliśmy Cmentarz Żydowski. Mieliśmy też okazję zwiedzić miasto Brema – oraz być w  Schulmuseum  (Muzeum Szkolnym) w tej miejscowości. Tam  uzyskaliśmy bardzo obszerne informacje na temat funkcjonowania szkoły oraz roli ucznia w czasach nazizmu.

Praca nad projektem

Uczniowie uczestniczyli również w lekcjach w gimnazjum w Bad Pyrmont (w-f, fizyki matematyki, chemii). Przekazywali sobie później informacje na temat obserwowanej lekcji, dzielili się spostrzeżeniami, porównywali lekcje w polskiej szkole z zajęciami w niemieckiej.

Oprócz prac nad projektem mięliśmy również okazję poznać miasto Bad Pyrmont –piękne  uzdrowisko w Dolnej Saksonii. Przepiękny park zdrojowy z ogrodem palmowym, który jest uznawany za  jednen z piękniejszych parków w Europie. Miasteczko jest położone w samym środku górskiej krainy nad Wezerą. Dzięki swoim źródłom wody mineralnej stało się uzdrowiskiem. Uczniowie zwiedzali miasto sami, realizując przydzielone im zadania.  Byli w tak zwanej Jaskini Mgieł, która leży na terenie dawnego kamieniołomu, w którym wydobywano piaskowiec pstry. Widzieli również tryskające źródła i zamek.

Nasza młodzież mieszkała u rodzin niemieckich, dzięki czemu poznała zwyczaje i tradycje panujące u naszych zachodnich sąsiadów oraz doskonaliła swoje umiejętności z języka niemieckiego i angielskiego.

Uczniowie klasy gastronomicznej pokazali swoje umiejętności kulinarne, co spotkało się z zachwytem i uznaniem zarówno wśród rodziców, jak i uczniów z Niemiec.

Obecnie uczniowie pracują nad gazetką związana z projektem. Chcemy zaprezentować ją społeczności szkolnej oraz lokalnej.

Wyjazd był bardzo udany, oby więcej takich. Na pewno długo jeszcze będziemy wspominać ten tydzień spędzony w Bad Pyrmont, a przyjaźnie tam zawarte, mam nadzieję,  pozostaną na długo w naszej pamięci. Nie możemy doczekać się kolejnego spotkania, które będzie  już w kwietniu w Oławie.

Agnieszka Szawan-Paras

Biuletyn Informacji Publicznej