16/03/2015
2014/2015
Gala „Olimpijczycy 2015″
17.06.2015 Kuratorium Oświaty we Wrocławiu zorganizowało uroczystość „Olimpijczycy 2015” podsumowującą wybitne osiągnięcia uczniów Dolnego Śląska w ogólnopolskich olimpiadach w roku szkolnym 2014/2015, na którą została zaproszona uczennica naszej szkoły Kamila Jadach – finalistka ogólnopolskiej olimpiady o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym.
Kamila otrzymała list gratulacyjny z rąk Dolnośląskiego Kuratora Oświaty Beaty Pawłowicz.
Gratulacje otrzymały również: Dyrektor CKZiU Maria Domaradzka oraz Agnieszka Czyżewska-Smela – nauczycielka przygotowująca Kamilę do olimpiady.
Podsumowanie projektu Erasmus+
Zakończenie i podsumowanie pierwszej mobilności w ramach projektu Erasmus+ „ Europejskie praktyki-skokiem do zawodowej przyszłości” odbyło się 19 czerwca 2015, uczestnicy pierwszej mobilności podsumowali swoje staże w Maladze.
W evencie wzięli udział m.in.: Zdzisław Brezdeń, starosta Powiatu Oławskiego, Bożena Worek, wicestarosta, Małgorzata Łagowska,naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia oraz wielu innych znamienitych gości.
Uczestnicy projektu – uczniowie trzecich klas hotelarskiej, turystycznej i gastronomicznej prezentowali miejsca praktyk, opowiadali o wrażeniach, a przede wszystkim o rezultatach projektu. Do nich również zaliczymy przygotowanie stołu bankietowego oraz typowych hiszpańskich potraw do degustacji: paelli z owocami morza, tapas, owocowych tartaletek czy bezalkoholowej sangrii.
Goście mogli spróbować potraw, posłuchać muzyki, obejrzeć wystawę zdjęć oraz porozmawiać z uczestnikami.
Porozmawiać z uczestnikami mogli również zwiedzający stoiska podczas Oławskich Dni Koguta w niedzielę 22.06.2015. Uczniowie dzielili się wrażeniami z praktyk w Hiszpanii, informacjami o Maladze, częstowali drobnymi przekąskami – tapas. Stoisko Centrum cieszyło się dużym zainteresowaniem.
Jesteśmy wiarygodną szkołą
Technikum Nr 1 w Oławie to bardzo wiarygodna szkoła. Potwierdza to specjalny certyfikat, który otrzymaliśmy w tym roku. Oznacza to, że nasi uczniowie wiedzą coraz więcej, ponieważ szkoła stwarza im do tego warunki. Nie wszystkie szkoły mogą otrzymać taki certyfikat.
Kategoria Wiarygodna Szkoła powstała w odpowiedzi na rosnącą potrzebę promowania wiarygodnego i solidnego wizerunku polskich szkół, które reprezentują właściwy poziom edukacyjny i wychowawczy oraz zapewniają odpowiednie bezpieczeństwo swoich uczniom. Synonimem uczestnictwa w Programie jest przyznawany Certyfikat Wiarygodności, który jest dowodem spełnienia powyższych kryteriów i potwierdzeniem właściwych standardów funkcjonowania szkoły.
Program Wiarygodna Firma w kategorii Szkoła jest dedykowany każdej szkole podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącemu, które spełniają kryteria edukacyjne, wychowawcze i bezpieczeństwa przewidziane w Regulaminie Programu.
Uczestnictwo w Programie Wiarygodna Firma w kategorii Szkoła oraz otrzymanie prestiżowego wyróżnienia jakim jest Certyfikat Wiarygodności jest jasną deklaracją stosowania przez Szkołę odpowiednich standardów w zakresie edukacji, wychowania i bezpieczeństwa. Legitymowanie się znakiem firmowym Wiarygodnej Firmy w kategorii Szkoła jest skutecznym narzędziem budowania prestiżu placówki w regionie jak i w Polsce.
Zawodowcy kontra uczniowie
Uczniowie CKZiU pokonali jedną bramką zawodowców w pierwszym w historii szkoły meczu towarzyskim, rozegranym z okazji Roku Szkoły Zawodowców o puchar Dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Oławie. Impreza odbyła się 19 czerwca 2015 roku, na terenach zielonych CKZiU w Oławie i była jedna z kilku części „Drugiego śniadania zawodowców”.
Drużyna uczniów
Do wspólnej, sportowej zabawy zaproszono przedstawicieli firm i instytucji współpracujących ze szkołą oraz reprezentujących zawody, w których kształci się młodzież.
W drużynie zawodowców zagrali: Joanna Duszeńsk- Michniewicz i Adam Sandryk (Komenda Powiatowa Policji w Oławie), Łukasz Kotapski i Maciej Gwiazdowicz (Starostwo Powiatowe w Oławie, organ prowadzący szkołę), Marcin Maziarz (Społem Sp. z o.o. w Oławie), Zbigniew Szwarc (Termy Jakuba w Oławie), Jerzy Narolski (kapitan) i Waldemar Żelasko (Straż Miejska w Oławie) oraz Kamil Tysa (Gazeta Powiatowa – Wiadomości Oławskie).
Zawodowcom kibicowali: Bożena Worek (wicestarosta Powiatu Oławskiego), Małgorzata Łagowska (naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia), Marta Berdyś (Hotel Marta w Oławie), Jacek Jurczak (Firma Jurczak CNC), insp. Marek Bugajski (Komendant Powiatowy Policji w Oławie), podinsp. Alicja Jędo (Policja w Oławie).
W drużynie uczniów wystąpili: Karol Trzynoga, Marek Strzębała, Mateusz Żygadło, Wojciech Tomczyk, Paweł kawałko, Jakub Kulczycki, Jarosław Mazur, Jakub Róg i Damian Zygmunt. Trenerem druzyny był Andrzej Biela.
Mecz sędziował Paweł Nabiałczyk.
Maria Domaradzka, dyrektor CKZiU wręczyła kapitanowi drużyny uczniów puchar.
Jerzy Narolski, kapitan zawodowców odebrał dyplomy z podziękowaniami za udział dla swoich zawodników.
Dyrekcja CKZiU dziękuje gościom za przybycie i dobrą zabawę, uczniom za wygraną a nauczycielom za przygotowanie meczu.
Fot. Patrycja Turczańska i Olawa24.pl
Klasa II G animatorem gier i zabaw po niemiecku
11.06.2015 na Placu Zamkowym odbył się Dzień Zabaw i Gier z Językiem Niemieckim. W grze uczestniczyło siedem szkół miejskich – podstawowych i gimnazjalnych, podzielonych na pięcioosobowe drużyny. Starsi uczniowie z CKZiU przygotowali dla nich 15 stacji językowych.
Inicjatorką miejskiej gry językowej była nauczycielka języka niemieckiego z CKZiU w Oławie – Lucyna Seredyńska. Rekwizytów do zabaw użyczył Instytut Goethego, który też ufundował nagrody dla wszystkich uczestników zabawy. Uczniowie klasy II Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych przygotowali animacje językowe i prowadzili poszczególne stacje. Dzień Zabaw z Językiem Niemieckim zakończył trwający siedem lat Projekt Deutsch Wagen Tour, który był realizowany przez uczniów wielu oławskich szkół. Młodzież z CKZiU, która w swojej szkole witała Deutsch Wagen sześciokrotnie w czasie Nocy Językowej, teraz przygotowała zabawy językowe dla swoich młodszych kolegów.
Około setce dzieci i młodzieży przyglądał się ukryty w liściach drzewa młody sokół, którego nie wystraszyły odgłosy zabawy na placu wokół okazałego kasztana.
VI Powiatowy Konkurs Piosenki Obcojęzycznej
http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/jezyki-obce/konkursy-i-sukcesy/
Z wizytą na Wydziale Przyrodniczo – Technologicznym UP we Wrocławiu
SZKOLENIE TAKTYCZNO-WOJSKOWE DLA KLAS O PROFILU MUNDUROWYM
Maturzyści pożegnali szkołę
24 kwietnia 2015 roku po raz ostatni uczniowie klas maturalnych przyszli do szkoły…. jako uczniowie. Uroczyste rozdanie świadectw maturalnych odbyło się na boisku szkolnym.
Justyna Węglińska z 3D dokonuje wpisu do Złotej Księgi.
Po części oficjalnej przystąpiono do rozdania nagród i wyróżnień dla najlepszych absolwentów liceum i technikum w roku szkolnym 2014/2015.
Klasa 3D
Wychowawca: Andrzej Biela
Wyróżnieni: Karolina Budzik oraz Justyna Węglińska (wpis do Złotej Księgi)
Klasa 4G
Wychowawczyni: Małgorzata Słabicka – Kędra
Wyróżnieni: Anna Kędra, Paulina Mańka oraz Andżelika Pawlak. Każda z dziewczyn otrzymała świadectwo
z wyróżnieniem i wpis do Złotej Księgi.
Klasa 4A
Wychowawczyni: Agata Hebisz
Wyróżnieni: Dariusz Klisza, Konrad Kita oraz Dawid Olender (wpis do Złotej Księgi)
Klasa 4T
Wychowawczyni: Maria Bednarczyk
Wyróżnieni: Patrycja Koralewska
Klasa 4H
Wychowawczyni: Barbara Muller
Wyróżnieni: Katarzyna Marcinów
Wyróżnieni uczniowie zostali nagrodzeni za bardzo dobre wyniki w nauce oraz wzorowe zachowanie. Dodatkowo Sebastian Stach z 4G otrzymał nagrodę za reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych w latach 2011 – 2015. Uczniów klasy 4G i 4A nagrodzono wpisem do Złotej Księgi za konkursy wojewódzkie w ramach projektu Modernizacja Kształcenia Zawodowego na Dolnym Śląsku II.
Podczas uroczystości posadzono kolejne drzewko a Alei Absolwentów przed budynkiem szkoły a uczniowie klas przedmaturalnych obdarowali starszych kolegów upominkami. Szkolny zespół muzyczny zaśpiewał abiturientom na pożegnanie.
Naszym maturzystom życzymy powodzenia na teście dojrzałości!
Tekst: Marta Muchorowska
Fot. Kaja Czarnowusy
Erasmus+ – praktyki w Maladze
27 kwietnia 2015 grupa 16 uczniów technikum z klas 3T, 3H i 3G wyjechała na czterotygodniowe praktyki do Malagi w Hiszpanii, w ramach projektu Erasmus+.
Przez pierwsze dwa tygodnie grupą będą się opiekować Barbara Müller i Anna Dylewska, przez kolejne dwa Małgorzata Słabicka
–Kędra oraz Artur Marszałek.
To już druga edycja projektu, uczniowie będą praktykować w hotelach, restauracjach i biurach. W październiku 2015 roku wyjedzie trzecia grupa, rekrutacja już trwa.
XIII Powiatowy Konkurs Wiedzy o Krajach Niemieckojęzycznych
http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/jezyki-obce/konkursy-i-sukcesy/
Drużyna z CKZiU na podium – II m. w konkursie na projekt badawczy (TŻiUG)
Dwa pierwsze miejsca w Powiatowym Konkursie Poezji Niemieckiej dla uczniów CKZiU w Oławie
http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/jezyki-obce/konkursy-i-sukcesy/
Nasz projekt badawczy wygrał (TCPG)
Kolejny sukces w konkursie „Zeige dein Talent”
http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/jezyki-obce/konkursy-i-sukcesy/
Ogólnopolskie spotkanie klas mundurowych
20 marca 2015 roku Maria Domaradzka, dyrektor CKZiU uczestniczyła w Kongresie proobronnym, na który zostali zaproszeni dyrektorzy szkół prowadzących klasy mundurowe. Spotkanie zorganizowało Ministerstwo Obrony Narodowej. Dzięki uzyskanym informacjom i zdobytym kontaktom szkoła może rozwijać innowacje mundurowe i podejmować kolejne działania na rzecz jakości kształcenia. Dotyczy to między innymi organizacji szkolenia strzeleckiego o pozyskania środków na inne działania.
Pełnomocnik MON ds. społecznych inicjatyw proobronnych prof. dr hab. Bogusław Pacek zwrócił uwagę na trzy główne cele, jakie stoją przed szkołami/klasami mundurowymi i organizacjami proobronnymi: wsparcie systemu obronnego państwa, wsparcie systemu zarządzenia kryzysowego przez organizacje proobronne i szkoły/klasy mudurowe oraz kształtowanie postaw patriotyczno-obronnych młodzieży.
- Obserwujemy rozwój klas mundurowych od samego początku i jesteśmy zafascynowani zaangażowaniem tego środowiska. Państwo jesteście prawdziwymi pasjonatami tego co robicie – powiedział podsekretarz stanu MON Maciej Jankowski otwierając Kongres. – Staramy się pomóc, ta pomoc polega na przekazywaniu środków materialnych, ale również poprzez włączenie Państwa środowiska w strukturę ministerstwa obrony. Serdecznie dziękuję za trud i włożoną energię – dodał wiceminister zwracając się do uczestników Kongresu.
Bogusław Pacek podkreślił, że resort obrony chce włączyć szkoły z klasami mundurowymi w podsystem militarny i niemilitarny bezpieczeństwa państwa. Pełnomocnik Ministra przypomniał, że są możliwości zawierania porozumienia z jednostką wojskową lub centrum szkolenia, gdzie można realizować skrócony program szkolenia wojskowego.
Profesor Pacek zaproponował szkołom wspólne działania, aby w placówkach przy pomocy organizacji proobronnych powstały filie, pododdziały organizacji proobronnych. Pełnomocnik wskazał, żeby również szkoły z klasami mundurowymi samodzielnie zachęcały uczniów do wstępowania do organizacji proobronnych.
Pełnomocnik ministra zachęcił również, by na wzór Ochotniczych Straży Pożarnych – do zawierania porozumień między lokalnymi władzami samorządowymi z organizacjami proobronnymi w działaniach na rzecz systemu reagowania kryzysowego. B. Pacek podkreślił, że ministerstwo obrony dąży do usystematyzowania i zintensyfikowania współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami proobronnymi i szkołami mundurowymi.
Profesor Pacek podkreślił, że w czasie pokoju jednym z zadań organizacji proobronnych jest wychowanie patriotyczne, szkolenie ochotników na potrzeby przygotowania rezerw osobowych, reagowanie na zagrożenia niemilitarne oraz udział w systemie zarządzania kryzysowego na wzór OSP. Z kolei w czasie kryzysu o charakterze militarnym organizacje mogłyby w rejonach przygranicznych wspierać np. Straż Graniczną oraz budować społeczne zaplecze armii.
Motywem nadrzędnym powinno być zaangażowanie społecznych inicjatyw w system bezpieczeństwa państwa między innymi poprzez udział w w systemie ogólnokrajowego reagowania kryzysowego.
Minister Obrony Narodowej rozmawiał z uczestnikami kongresu.
Podczas obrad prezentowane były rekomendacje wypracowane przez 7 organizacji pozarządowych oraz pełnomocnika MON ds. społecznych inicjatyw proobronnych dla klas mundurowych i organizacji zainteresowanych problematyką obronności oraz organów państwowych w zakresie zagospodarowania społecznych inicjatyw proobronnych.
źródło: MON
Szkoła otwarta dla wszystkich! Relacja z Dnia Otwartych Drzwi 2015
370 uczniów klas trzecich z gimnazjów powiatu oławskiego i z okolic odwiedziło szkołę 20 marca 2015 roku. Po raz ósmy zorganizowaliśmy prezentacje dla gimnazjalistów i ich wychowawców. Wszystko po to, aby zaprezentować ofertę, szkołę oraz pomóc w trudnym wyborze szkoły ponadgimnazjalnej.
Gra edukacyjna
Uczniowie gimnazjów mogli odwiedzić aż 21 różnych punktów i prezentacji. W każdym miejscu mogli zdobyć punkty do gry edukacyjnej, aby ją zaliczyć musieli pojawić się w siedmiu różnych. Prawie wszyscy dotarli do wymaganej liczby prezentacji, byli także i tacy, którzy odwiedzili ich 14. Uczniowie odpowiadali na pytania związane z omawianym zagadnieniami, rozwiązywali zadania, rzeźbili w owocach, pletli warkocze. Każda drużyna otrzymała „kolorowa nazwę” i przewodników. W ciągu najbliższego tygodnia skontaktujemy się z wychowawcą najlepszej drużyny i nagrodzimy zwycięzców.
Prezentacja oferty i nowe kierunki
Mateusz Widera prezentował nowy kierunek
W tym roku otwieramy nowy kierunek: technikum organizacji reklamy. Już teraz wiemy, że cieszy się on dużym zainteresowaniem, tym bardziej, że reklama dotyczy każdego z nas. Kierunek ten jest częściowo związany z marketingiem, częściowo z kreacją i działaniami artystycznymi. Uczeń opanowuje zagadnienia ekonomiczne oraz uczestniczy w zajęciach w pracowni plastyczno – technicznej, umie sprzedawać i tworzyć reklamę. Mamy nadzieję, że wieloletnie doświadczenia z edukacją w zakresie reklamy i kontakty z branżą reklamową pozwolą w jak najlepszy sposób przygotować uczniów do tego zawodu. Na chętnych czeka 15 miejsc.
Małe zmiany także w klasie dziennikarskiej. Zmienia nazwę na dziennikarsko – filmową, z analizą i interpretacją filmów, pisaniem scenariuszy, krytyką filmową i tworzeniem etiud filmowych. Jest to odpowiedź na coraz większe zainteresowaniem sztuką audiowizualną i kinem. Tu także przyjmiemy 15 uczniów.
Mundurówki na czasie
Klasy mundurowe powstają w całej Polsce jak grzyby po deszczu. Okazuje się, że młodzież ma potrzebę uczestniczenia w tego typu edukacji, interesuje się obronnością i służbami mundurowymi. Zaprosiliśmy Wojskową Komisję Uzupełnień z Wrocławia, która prezentowała zalety służby wojskowej a Andrzej Hołówka z brzeskiego pułku saperów wspomagał prezentację klasy mundurowej. Szkoła zdobywa coraz więcej doświadczenia w organizacji działań zarówno w klasie policyjnej, jak i mundurowej, jednak uczniowie muszą pamiętać, że służby mundurowe to instytucje często zamknięte, niechętnie ujawniające swoje procedury ze względów bezpieczeństwa. MON już organizuje spotkania dla dyrektorów szkół zajmujących się edukacją mundurową i próbuje pomagać w organizacji zajęć i działań. Policja jest powściągliwa, nieoficjalnie wiadomo, że powstaje podstawa programowa dla klas policyjnych, jasno określająca zakres działań i treści dostępnych dla szkół. W tym roku przygotowaliśmy 15 miejsc w klasie policyjnej i 30 w technikum mechanicznym z edukacją dla służb mundurowych.
Bez turystyki
Od kilku lat szkoła prowadzi klasy technikum hotelarstwa oraz żywienia i usług gastronomicznych. W tym roku nie otwieramy klasy technikum obsługi turystycznej, nie znaczy to jednak, że za jakiś czas nie powrócimy do tej oferty. Elementy turystyki znajdują się w programie technikum hotelarstwa, dlatego uczniów zainteresowanych kształceniem w zakresie turystyki, zapraszamy do hotelarstwa.
Rok szkoły zawodowców
Każdy kierunek w CKZiU związany jest z zawodem, nawet nasze liceum nie jest tylko zwyczajnym liceum ogólnokształcącym. Wiele prezentacji poświęconych było uczeniu się zawodu.
Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna przekonywała uczniów do podejmowania świadomych wyborów, związanych z konkretnymi zawodami, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej już teraz zachęcała do kontynuowania nauki po szkole średniej.
Punkt informacyjny Cechu Rzemiosł Różnych i Społem odwiedzali przede wszystkim wychowawcy z gimnazjum, którzy uzyskali informacje o możliwości załatwienia praktyk zawodowych.
Doradca zawodowy rozmawiał z uczniami o zawodach i planowaniu kariery.
Nauczyciele, goście i uczniowie mogli także skorzystać z kawiarenki, która w każdym roku cieszy się dużym uznaniem.
Międzynarodowy Dzień Matematyki w CKZiU
12 marca 2015 roku w CKZiU w Oławie obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Matematyki. W ramach tego święta pomiędzy klasami pierwszymi i drugimi odbyły się Szkolne Igrzyska Matematyczne, poprzedzone wykonaniem plakatów oraz gazetek szkolnych promujących matematykę. Koordynatorami imprezy były Teresa Domaradzka, Elżbieta Hańczaruk, Joanna Danik – Kruk oraz Sylwia Kaczmarek – nauczycielki matematyki i fizyki. Imprezie przewodniczyła wicedyrektor Ewa Stelczyk.
Głównymi celami tej uroczystości było:
- rozbudzenie zainteresowania i talentów matematycznych wśród uczniów oraz kształcenie ich pozytywnego nastawienia do tej dziedziny wiedzy,
- promocja Królowej Nauk,
- wdrażanie uczniów do pracy zespołowej i współzawodnictwa,
- umożliwienie uczniom wykazania mocnych stron poprzez udział w konkursach oraz w przygotowaniu tego święta.
W rywalizacji wzięły udział trzyosobowe zespoły przedstawicieli klas pierwszych i drugich. Szkolne Igrzyska Matematyczne składały się z sześciu etapów (skojarzenia, quiz, sławni matematycy, zadania i łamigłówki matematyczne, praktyczne zadania tj. liczbowe układanki i tangram matematyczny oraz plakat matematyczny).
Po zaciętych i bardzo wyrównanych bojach, gdzie liczyła się przede wszystkim wiedza i umiejętności, I miejsce zajęła kl. 1A w składzie Adrian Białowąs, Filip Dzierżanowski i Sławomir Maliszewski, II miejsce – kl. 2C reprezentowana przez Klaudię Nędzarek, Hannę Wabnic i Radosława Łubnickiego. O III miejscu zadecydowała dogrywka pomiędzy z klasami 1C i 1G. Ostatecznie zwycięstwo odnieśli Kaja Kirkiewicz, Magdalena Nowak i Mikołaj Kowal, uczniowie kl. 1C.
Obchodom Międzynarodowego Dnia Matematyki w naszej szkole towarzyszyła miła, pełna zaangażowania atmosfera, sprzyjająca nie tylko pozytywnej wzajemnej rywalizacji, ale i integracji zespołowej naszej młodzieży.
Mamy nadzieję, że Międzynarodowy Dzień Matematyki, przy wzajemnej aprobacie i naszych uczniów, i nauczycieli, na stałe zagości w kalendarium imprez szkolnych CKZiU w Oławie.
Sylwia Kaczmarek
Kamila Jadach z indeksem!
7.03.2015 w Białymstoku odbył się Etap Centralny Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym, w którym brała udział uczennica klasy 2d Kamila Jadach .
Kamila została finalistką olimpiady i uzyskała „indeks”, czyli możliwość studiowania na kilkunastu uczelniach w Polsce bez postępowania kwalifikacyjnego.
Wygrana naszej uczennicy jest ogromnym sukcesem i mamy nadzieję, że będzie on motywował innych uczniów naszej szkoły do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
V Szkolny Konkurs Czytelniczy w Języku Angielskim
24 lutego 2015 r. odbył się V Szkolny Konkurs Czytelniczy w Języku Angielskim ‚PENGUIN READERS’ MASTER’. Celem konkursu jest zachęcanie uczniów do czytania w języku angielskim i propagowanie wiedzy o krajach anglojęzycznych i ich kulturze.
Uczniowie rozwiązali testy sprawdzające znajomość słownictwa i treści przeczytanych książek oraz umiejętność interpretacji tekstu. Poziom konkursu był wysoki, a uczestnicy wykazali się dużymi umiejętnościami językowymi. Zwycięzcami tegorocznego konkursu są:
Poziom 3 I miejsce: Adrianna Michalik (I D)
II miejsce: Paula Zamirowska (I D)
III miejsce: Oliwia Szymańska (II G)
Poziom 4 I miejsce: Adrian Skowron (III T)
II miejsce: Adam Merunowicz (III A)
III miejsce: Mateusz Sucharski (II H)
Laureaci otrzymali nagrody książkowe – opowiadania w języku angielskim. Serdecznie gratulujemy!
Organizatorki konkursu: Anna Dylewska i Monika Zaklukiewicz
Hotelarze najlepsi w zawodzie
http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/technikum-nr-i-w-olawie/technikum-hotelarstwa/wydarzenia/
Przygotowania do wyjazdu – Erasmus +
http://archiwum.ckziu.olawa.pl/realizacja-2/
MASTER CHEF – pokaż, co potrafisz…
III Walentynkowy Turniej Par Mieszanych w Piłce Siatkowej
Po raz kolejny uczniowie naszej Szkoły wzięli udział w Walentynkowym Turnieju Par Mieszanych w Piłce Siatkowej, który odbył się w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Oławie.
13 lutego, który w tym roku przypadł w piątek, okazał się być szczęśliwym dla naszej reprezentacji. Bartłomiej Szałański i Nikola Zgondek wywalczyli I miejsce, a Dawid Niedziela i Michalina Wojciechowska zajęli II miejsce. Serdecznie gratulujemy!
MEN, WSSE i CKZiU
Maria Domaradzka, dyrektor CKZiU oraz Zdzisław Brezdeń podpisali list intencyjny w sprawie przystąpienia powiatu i Centrum do klastra edukacyjnego – inicjatywy wspierającej rozwój szkolnictwa zawodowego. Inicjatorem klastra jest Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna INVEST-PARK. List intencyjny został także podpisany przez patronów klastra – Joannę Kluzik – Rostkowską, MEN oraz Ilonę Antoniszyn – Klik, wiceminister gospodarki.
Maria Domaradzka podpisuje list intencyjny.
Co to takiego klaster edukacyjny? Jego główne założenie to dostosowanie kształcenia do potrzeb przedsiębiorców. Klaster ma promować szkolnictwo zawodowe, ułatwić prognozowanie zapotrzebowania na konkretne umiejętności oraz zwiększyć dostępność praktyk i staży. Celem nadrzędnym jest stworzenie systemu dualnego, w którym zajęcia teoretyczne odbywają się w szkołach, natomiast praktyka, w konkretnych zakładach pracy. Klaster został dzisiaj powołany w ramach w Wałbrzyskiej Specjalnej Stefy Ekonomicznej „Invest Park” przez 46 podmiotów. Są wśród nich firmy, starostwa powiatowe oraz szkoły zawodowe, w większości z Dolnego Śląska. (MEN)
List podpisał także Zdzisław Brezdeń, starosta powiatu oławskiego.
CKZiU w Oławie przystępując do klastra stwarza sobie możliwość łatwiejszego dostępu do środków unijnych przeznaczonych na szkolnictwo zawodowe, ma gwarancję współpracy z firmami skupionymi w strefie a działającymi na terenie powiatu oraz może w porozumieniu z przedsiębiorcami, ministerstwem i uczelniami wyższymi budować programy nauczania do istniejących a także nowych zawodów.
Konkurs na prezentację multimedialną w języku angielskim
13.01.2015 r. odbył się ostatni etap konkursu na prezentację multimedialną w języku angielskim. Głównym celem konkursu jest doskonalenie umiejętności językowych uczniów i poszerzenie wiedzy młodzieży na temat krajów anglojęzycznych – kultury, historii, atrakcji turystycznych.
Uczniowie mieli za zadanie przygotować program wycieczki po wybranym przez siebie kraju anglojęzycznym. W pierwszym etapie komisja składająca się z nauczycieli języka angielskiego naszej szkoły wybrała pięć najciekawszych prezentacji multimedialnych, w kolejnym etapie autorzy najlepszych prac zaprezentowali swoje projekty wycieczek po krajach anglojęzycznych i odpowiedzieli na pytania komisji. Podczas prezentacji przenieśliśmy się w wirtualną podróż po Londynie, urokliwych miastach Anglii, Nowym Jorku i innych metropoliach Stanów Zjednoczonych, odwiedziliśmy również odległą Kanadę. Laureatki konkursu wykazały się dużymi umiejętnościami językowymi, kreatywnością, wiedzą i umiejętność autoprezentacji. Wyniki konkursu: I miejsce – Marta Olek (2D), II miejsce – Anna Kapaczyńska i Aleksandra Laszkowska (2T), III miejsce – Nicola Groń i Aleksandra Klucznik (1HT), IV miejsce – Natalia Jaśkowska (2G).
Wiedeń – Miasto nad Pięknym Modrym Dunajem
12 grudnia udaliśmy się już tradycyjnie do kolejnego niemieckojęzycznego miasta – Wiednia.
Pobyt ograniczyliśmy do miejsc najsłynniejszych. Takie właśnie znane często z pocztówek zabytki, budowle, ulice znalazły się na trasie naszej wycieczki. Rozpoczęliśmy zwiedzanie od zachodniej części miasta, gdzie wiedeński „Ring” wydaje się najbardziej spektakularny. Charakterystyczną budowlą tej okolicy jest neoklasycystyczny budynek Parlamentu Austrii. Charakterystyczna flaga powiewa na czymś, co jest skrzyżowaniem rzymskiej świątyni, Kapitolu i British Museum. Wszystkiego pilnuje gigantyczna Atena na marmurowym cokole.
Udając się dalej, widzieliśmy jak budzi się do życia jeden z wiedeńskich jarmarków świątecznych na placu Am Hof. „Ring” – to tak naprawdę planty, tereny zielonego pasa zajętego przez arterie komunikacyjne. Kiedyś był to duży system murów obronnych, nie zachowała się jednak żadna brama. Wszystko jednak przyćmiewa ratusz miejski – gigantyczna budowla. Pod nią odbywa się jeden z największych wiedeńskich jarmarków.
Następnie udaliśmy się na teren Hofburga – najważniejszego i najatrakcyjniejszego obiektu zabytkowego w Wiedniu. To dawna siedziba władców Austrii, królów i cesarzy Świętego Cesarstwa Rzymskiego oraz Cesarstwa Austrii. Pałac składa się z kilku części, najstarszą z nich jest Dziedziniec Szwajcarski, na którym stoi pomnik Franciszka II. Obecnie pałac obejmuje dwa apartamenty cesarskie, muzea, kaplice, kościół, Zimową Szkołę Jazdy, Austriacką Bibliotekę Narodową oraz biura urzędu prezydenta Austrii.
Kolejnym budynkiem godnym uwagi był znajdujący się przy Ringstrasse budynek Wiedeńskiej Opery Narodowej – Staatsoper. Nie sposób jej nie zauważyć, zaprojektowana w stylu renesansowym, trochę przytłacza wielkością, co architektom zarzucał cesarz i jego doradcy. To jedna z najpiękniejszych scen operowych świata – repertuar jest bardzo urozmaicony, dlatego każdy widz znajdzie tutaj coś dla siebie.
Nie pomnieliśmy oczywiście najstarszej części miasta, gdzie znajduje się Stephansdom – Katedra św. Szczepana. Najważniejsza gotycka budowla w Austrii stanowi główny symbol Wiednia. Charakterystycznym elementem świątyni jest Südturm – 137 m wieża, którą widać w całym mieście. Kolejna wieża to Adlerturm – znajduje się tam Pummerin – największy dzwon w Austrii. Wnętrze katedry z wysokim kolumnami jest oparte na planie łacińskiego krzyża.
Wycieczkę zakończyliśmy na Jarmarku Bożonarodzeniowym pod Ratuszem, który już z dala przyciągał nas bajkowym oświetleniem i wspaniałą mieszanką zapachów świątecznych. Na każdym kroku można było zobaczyć tradycyjne wypieki czy inne potrawy. Kto chciał zakupić pamiątkę, miał ku temu sporo sposobności, gdyż spacerując po jarmarku można było napotkać mnóstwo stoisk z bombkami, świeczkami i innymi ozdobami świątecznymi.
Atmosfera panująca na jarmarku jak i w całym Wiedniu wprawiła wszystkich w dobry nastrój, a Święta Bożego Narodzenia stały się dla każdego jeszcze bardziej wyczekiwanymi dniami.
Organizatorem wycieczki była Agnieszka Szawan-Paras
Fot. Patrycja Turczańska
A.Sz-P
Wielki sukces naszej uczennicy!
Kamila Jadach z klasy 2D będzie reprezentowała nasze województwo w etapie ogólnopolskim Olimpiady Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym.
Etap okręgowy odbył się 13.12.3014 roku w LO Nr XII we Wrocławiu, z naszej szkoły zakwalifikowało się dwoje uczniów: Kamila Jadach oraz Adrian Jurkiewicz z klasy 2D.
Na tym etapie wiedzą wykazywali się najlepsi uczniowie z całego województwa dolnośląskiego.
Kamila została laureatką i będzie reprezentować nasze województwo w zmaganiach na etapie centralnym (finałowym), gdzie powalczy o indeksy najlepszych uczelni w kraju.
Powitanie w gronie CKZiU – pasowanie grafików, policjantów i dziennikarzy
„Złote Żubry” 2014
Wycieczka na Święto Strucli do Drezna
Co roku w pierwsza sobotę grudnia turyści z całej Europy zjeżdżają do Drezna na Święto Strucli. Także uczniowie naszej szkoły z II klasy technikum gastronomicznego mogli w tym roku zobaczyć atrakcje jednego z najstarszych niemieckich jarmarków, jakie organizowane są tam od czasów średniowiecza przed Świętami Bożego Narodzenia.
Nazwa drezdeńskiego Stritzelmarkt pochodzi od słowa Stritzel – strucla, do wypieku której używano początkowo tylko mąki, drożdży i wody, potem po zniesieniu tzw. zakazu masłowego (Butterverbot), także mleka i masła. Ten słynny również poza granicami Drezna placek drożdżowy nadziewany jest bakaliami i marcepanem i można go kupić w różnych rozmiarach i odmianach, a największy z nich – gigantycznej wielkości o wadze ponad 3 ton wieziony jest na wozie zaprzęgniętym w dwie pary koni. W czasie uroczystego pochodu na ulicy Augusta historycznej postaci księcia saksońskiego i późniejszego króla Polski Augusta Mocnego towarzyszy w karocy Miss Strucli – uczennica szkoły gastronomicznej, która obecna jest przy krojeniu placka przez mistrza cukierniczego. Pierwszy kawałek strucli otrzymuje burmistrz Drezna, potem placek rozdawany jest uczestnikom pochodu, a dużą jego część sprzedaje się na cele dobroczynne w mieście. Ciasto krojone jest nożem o długości 1,60 metra ważącym 12 kg, dwóch mężczyzn dźwiga go na swoich ramionach w czasie pochodu. W pochodzie idą członkowie cechów rzemieślniczych- kominiarze, piekarze, metalowcy, stolarze, często ubrani w stroje z epoki, za nimi podążają grupy młodzieży wykonując, pokazy na bębnach i z flagami.
Oprócz jarmarku z jego rozlicznymi atrakcjami, jak: warsztaty cukiernicze dla dzieci, teatr kukiełkowy, kino dla najmłodszych, występy chórów, wyroby rękodzielnicze i mnóstwo smakołyków, zwiedziliśmy najważniejsze zabytki Drezna z jego kościołem dworskim – Hofkirche, gdzie spoczywa serce Augusta Mocnego, Zwinger – kompleks pałacowy pełniący rolę muzeum m.in. malarstwa i miśnieńskiej porcelany, odbudowaną bazylikę Frauenkirche, słuchaliśmy karylionu zegara dzwonkowego, spacerowaliśmy wzdłuż tarasów nad Łabą, fotografowaliśmy się pod Bramą Królewską, na której uwiecznione są insygnia królów polskich. Wieczorem, gdy miasto rozświetliło się bogatymi iluminacjami, gdy zaczęły wirować piramidy drezdeńskie (najwyższa ma 14 metrów), zanurzyliśmy się w atmosferze jarmarku świątecznego robiąc ostatnie zakupy i próbując drezdeńskich łakoci. Z żalem opuszczaliśmy Drezno nie bez powodu nazywane Florencją Północy.
Lucyna Seredyńska
Mnóstwo nagród za oławską grę obywatelską!
10 grudnia, w Instytucie Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego, odbyła się uroczysta gala, podsumowująca projekt Towarzystwa Edukacji Obywatelskiej pt. „Młodzi w Grze”, w ramach którego uczniowie naszej szkoły zorganizowali pod koniec listopada grę obywatelską.
Przed Wielką Galą uczniowie zostali zaproszeni do obejrzenia wystawy, która została specjalnie przygotowana w ramach obchodów rocznicy 25-lecia pierwszych, częściowo wolnych wyborów. Wszystkie wystawione materiały były autentyczne i pochodziły sprzed 25-30 lat. Oprócz tego, uczniowie wysłuchali godzinnej prelekcji doktorantów UW, odnoszącej się do sytuacji społeczno-politycznej tamtego okresu.
Około godziny 11:00 rozpoczęła się uroczysta gala. Najpierw głos zabrał prezes Towarzystwa Edukacji Obywatelskiej, prof. dr hab. Robert Wiszniowski, który krótko przedstawił ideę kształtowania postaw obywatelskich wśród lokalnych społeczności, głównie poprzez zabawę. Następnie odbyły się prezentacje uczestników projektu, obrazujące warsztaty, jakie odbyły się w ich szkołach, a także przygotowania do gier i ich przebieg.
Później przyszedł czas na wręczenie nagród. Nasza szkoła zdobyła dwie nagrody zbiorowe: za wzorową pracę zespołową, a także najlepszą scenografię i efekty specjalne. Oprócz tego, uczniowie naszej szkoły zdobyli kilkanaście nagród indywidualnych, a niektórzy z nich zostali wyróżnieni dwukrotnie. Mentorka naszej gry, pani Edyta Dębicka, zrobiła na Uniwersytecie Wrocławskim furorę swoim „psycho-politycznym rapem”, co zaowocowało przyznaniem jej nagrody specjalnej, która, jak warto wspomnieć, nie była wcześniej przewidziana przez organizatorów.
Podsumowując, uczniowie naszej szkoły rozbili przysłowiowy bank i wrócili do Oławy bogatsi o mnóstwo nagród, dyplomy, ale przede wszystkim doświadczenie w realizowaniu tego typu przedsięwzięć.
tekst: Mateusz Widera
Zdjęcia dzięki uprzejmości Instytutu.
Wyróżnione uczennice
9.12.2014 w Klubie 4 Regionalnej Bazy Logistycznej we Wrocławiu odbyła się uroczystość wręczenia stypendiów Prezesa Rady Ministrów za osiągnięcia edukacyjne w roku szkolnym 2013/2014. Wyróżnienia odebrały uczennice naszej szkoły – Kamila Jadach (2D) i Gabriela Groń (3T). Podczas uroczystości wystąpił chór dziecięcy TRIOLE z Kurpatnika oraz laureaci stypendium, którzy zaprezentowali się w tańcu towarzyskim.
Mamy Olimpijczyka!
29.11.2014 r. w Liceum Ogólnokształcącym Nr XII we Wrocławiu, odbył się okręgowy etap Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o III RP, do którego zakwalifikował się uczeń naszej szkoły Mateusz Widera z klasy 3 D.
Tym samym znalazł się w grupie 15 najlepszych uczniów spośród 300 biorących udział w eliminacjach .
Czy wiesz, co zjesz jutro? Tydzień Edukacji Globalnej 2014
Tydzień Edukacji Globalnej odbył się w dniach 24-27 listopada, i w tym roku przebiegał pod hasłem:
„Czy wiesz, co zjesz jutro? Nie wszyscy na świecie są pewni codziennego posiłku. TEG 2014 – BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCIOWE”.
Klasa 2T poprowadziła w Szkolnym Centrum Informacji warsztaty dla uczniów naszej szkoły, których celem było przedstawienie głównych problemów tj. głodu, marnotrawienia jedzenia, sprawiedliwego handlu, pochodzenia żywności oraz przyjrzenia się temu jak my konsumenci postępujemy i jakie są nasze nawyki w zakupach i czy są to decyzje przemyślane i zaplanowane.
Ponadto uczniowie przygotowali warsztaty dla dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 4 im Jana Pawła II w Oławie, które odbyły się 26.11.2014 r. Koordynatorzy pracowali z uczniami klasy pierwszej i oddziału przedszkolnego. Treści dotyczące TEG przekazali poprzez inscenizację, pogadankę oraz prace plastyczne.
Targi zagraniczne dla uczniów CKZiU
http://archiwum.ckziu.olawa.pl/projekty-unijne/modernizacja-ksztalcenia-zawodowego-na-dolnym-slasku/
Niesamowite zwieńczenie projektu „Młodzi w grze”!
Projekt „Młodzi w grze”, zorganizowany przez Towarzystwo Edukacji Obywatelskiej i współfinansowany z programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, miał na celu podniesienie świadomości społeczno-politycznej jego uczestników. Zwieńczeniem projektu było zorganizowanie gry obywatelskiej, która odbyła się 22 listopada 2014r. w CKZiU w Oławie.
Patrząc na to, co dzieje się w polskim Sejmie, mam czasem ochotę wpuścić tam stado wygłodniałych zombie, żeby zrobili porządek. Jako że w obecnych realiach nie jest to możliwe, razem z ekipą z klas 3D i 2D stworzyliśmy alternatywny świat. A w nim Sejm tonie w krwi, a po korytarzach grasują zmutowani politycy.
W sobotę szkolny budynek zamienił się w Sejm opanowany przez tajemniczą epidemię. Uczniowie zamienili się w zombie, polujących na posłów oraz polityków, którzy walczą ostatkami sił o przetrwanie. Nawet nasza nauczycielka zamieniła się w obłąkaną Premierzycę Ewę Klepacz. A to wszystko w scenerii grozy, bowiem korytarze tonęły we krwi zabitych przed chwilą urzędników państwowych, na ścianach wisiały zmasakrowane ciała, a w tle brzmiała muzyka, której nie powstydziłby się żaden reżyser, specjalizujący się w horrorach.
Na tym się jednak nie skończyło. Wpuściliśmy do „zarażonego” Sejmu śmiałków, którzy odważyli się znaleźć antidotum, a zarazem ostatnią deskę ratunku dla naszych posłów. Niedługo po wejściu do budynku okazało się, że w obliczu mrożących krew w żyłach wydarzeń nikt nie jest odważny.
Kobiety wrzeszczały, mężczyźni uciekali, a niejeden obywatel bliski były płaczu. Psychodeliczna muzyka już na początku „wbiła się” w ich umysły, niczym doświadczony lekarz wykonujący zabieg lobotomii, a strachu dodawały grasujące po obiekcie wygłodniałe zombie z siekierami. Niejeden z graczy otarł się o zawał, widząc zamkniętą w przeszklonej sali „białą wdowę” czy zakrwawioną dziewczynkę, zagubioną w samym sercu epidemii.
Zombie przypuściły największy atak zaraz po przemówieniu opętanej Premierzycy. Wybiegły z mrocznego korytarza , aby ostatecznie złapać tych, którzy śmieli zakłócić nowy porządek. Słysząc wrzaski zdrowych obywateli, na pomoc przyszedł im Marek Kłoda, który po długich negocjacjach przekazał kolejne wskazówki przybliżające ich do odnalezienia antidotum. Ostatecznie okazało się, że lek ma lekarz, który zmuszony był uciec z Sejmu. Śmiałków uświadomiła o tym Komisja Ocalenia Narodowego, która kazała.. zbiec obywatelom na dół i uciekać z budynku…
…przez mroczne korytarze pełne zmutowanych stworzeń! Niejeden otarł się o śmierć, próbując wydostać się z budynku. Zarażeni politycy nie mogli dopuścić do tego, aby ktokolwiek wydostał się z obiektu. Ostatecznie grupa świadomych obywateli odnalazła antidotum i uratowała Warszawę, a w rzeczywistości całą Polskę, przed apokalipsą. Nie wszyscy jednak przetrwali, a potwierdzeniem tego jest poniższe zdjęcie. Niech Marek Kłoda, były Premier i Prezes NBP, spoczywa w pokoju wiecznym.
Autorami zdjęć są: Patrycja Turczańska oraz Damian Półtorak
Tekst: Mateusz Widera
Siatkarze Mistrzami Powiatu Oławskiego
6 listopada odbyły się Mistrzostwa Powiatu Oławskiego w Piłce Siatkowej Chłopców. Reprezentanci CKZiU w pięknym stylu wywalczyli pierwsze miejsce.
Drużynę tworzyli: M. Szmatyński, B. Frysztak, W. Niepsujewicz, P. Noworolski, B. Szałański, S. Stach, M. Drelichowski, P. Styrczula, I. Pliszczak, D. Niedziela, G. Książek, K. Bor, J. Mazur i P. Chudzik.
Opiekunowie drużyny: Tomasz Laferi i Andrzej Biela.
Edukacja mundurowa inaczej…
http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/technikum-nr-i-w-olawie/technikum-mechaniczne/wydarzenia/
II miejsce siatkarek
Po bardzo wyrównanej i zaciętej walce, uczennice naszej szkoły zajęły II miejsce w Mistrzostwach Powiatu w Siatkówce Dziewcząt.
Mecze odbyły się na hali OCKF w Oławie, i były kolejnymi zawodami rozgrywanymi w ramach Licealiady Młodzieży 2014/2015. W skład drużyny weszły: Michalina Wojciechowska, Nikola Zgondek, Kamila Jadach, Izabela Krawczyk, Jessica Lechowska, Klaudia Nędzarek, Żaneta Morawska, Patrycja Koralewska, Agnieszka Haniszewska. Opiekunem była p. Anna Bielicka. Gratulujemy!
Klub Ciekawych Świata!
Klub Ciekawych Świata wystartował we wrześniu z inicjatywy pani Edyty Dębickiej, prowadzącej zajęcia z wiedzy o społeczeństwie oraz języka polskiego. Jego podstawowym celem jest poszerzenie horyzontów uczniów, a także uwrażliwienie ich na problemy społeczności żyjących w różnych zakątkach świata.
W Klubie istotnym elementem jest dyskusja, więc każdy ma możliwość wygłoszenia swoich poglądów i zapoznania się z tym, jak postrzegają omawiany problem inni uczestnicy zajęć.
Do tej pory odbyły się dwa spotkania. Na pierwszym uczniowie dyskutowali o obecnym konflikcie na Ukrainie. Poruszono m.in. kwestię pobudek, jakie prowadzą Rosję do aktywnego wspierania separatystów we wschodniej Ukrainie oraz przedstawiono politykę zagraniczną Rosji wobec innych spornych terenów, m.in. Abchazji czy Południowej Osetii. Zastanawiano się, czy organizacje międzynarodowe robią wystarczająco dużo, aby załagodzić panujące tam konflikty i czy Polska powinna angażować się w spór między Rosją a Ukrainą. Uczniowie obejrzeli także film dokumentalny pt. ” Ukraina. Beczka prochu”, przybliżający mentalność Ukraińców, Rosjan, a także Gruzinów.
We wtorek, 28 października, skupiono się na najszybciej rozwijającym się państwie świata – Chinach. Z tej okazji na spotkaniu pojawiło się dwóch gości specjalnych: Krzysztof Furgała i Nico Lao . Pan Krzysztof jest przedsiębiorcą, który mieszka w Chinach i prowadzi tam własną fabrykę, z kolei pan Nico pochodzi z Chin, lecz mieszka w Polsce już 10 lat. Tematem rozmów były gospodarka, kultura oraz historia Chin, a także obraz tego kraju przedstawiany w zachodnich mediach w dość stereotypowy sposób. Uczestnicy spotkania zastanawiali się także nad przyszłością Chin i Europy oraz wskazywali potencjalne kierunki rozwoju tych dwóch regionów. Goście przytoczyli również wiele ciekawych anegdot dotyczących np. zwyczajów biznesowych.
Zajęcia specjalistyczne dla uczniów CKZiU (MKZ II)
http://archiwum.ckziu.olawa.pl/projekty-unijne/modernizacja-ksztalcenia-zawodowego-na-dolnym-slasku/
Uczyć się zawodowo i przez całe życie
29 października 2014 roku odbyła się debata „Edukacja dla pracy”, edukacja ustawiczna a lokalny i regionalny rynek pracy. Debatę zorganizowało nasze Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Oławie. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele instytucji wspierających rynek pracy, przedsiębiorców i pracodawców oraz młodzież ze szkół powiatowych.
Organizatorzy debaty.
Nowe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego chce jak najlepiej wypełniać swoje zadania zarówno w zakresie kształcenia młodzieży, jak i dorosłych. Zaproszeni goście debatowali dwie godziny a temat i tak nie został wyczerpany, ponieważ kwestia wykształcenia i rynku pracy jest ostatnio szeroko omawiana i rodzi wiele pytań a nawet kontrowersji.
Pieniądze na kształcenie 45+
Renata Wojdag, DWUP
Pierwszy panel poświęcony był instytucjom działającym na rzecz rozwoju rynku pracy. Organizatorzy rozpoczęli dyskusję od pytania o Krajowy Fundusz Szkoleniowy, którego zasady przybliżyła Renata Wojdag z Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Fundusz to sprawa nowa, kampania promocyjna rozpoczęła się dopiero w drugiej połowie tego roku i nie wszyscy pracodawcy wiedzą, że mogli zgłaszać zapotrzebowanie do powiatowych urzędów pracy, jednak w kolejnych latach także będzie taka możliwość. O dofinansowanie do szkoleń, studiów podyplomowych oraz innych kursów zawodowych mogą ubiegać się wszyscy pracodawcy (nawet, jeśli zatrudniają tylko jedną osobę). Niestety, powiat oławski nie wystąpił o środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego i jak się okazało oławscy pracodawcy nie wiedzieli o takiej możliwości.
Wzrosło bezrobocie wśród ludzi z wyższym wykształceniem
Ryszard Kosowicki z Powiatowego Urzędu Pracy w Oławie uzupełnił informację dotyczącą wysokości dofinansowania do kształcenia: małe przedsiębiorstwa mogą otrzymać nawet do 100%, pozostałe od 20 do 80%, jednak zwrot nie może przekroczyć wysokości średniego wynagrodzenia. Zapytany o sytuację na powiatowym rynku pracy, odpowiedział, że w ostatnim czasie zmniejszyło się bezrobocie, zaznaczył jednak, że jest ono coraz większe w grupie ludzi z wyższym wykształceniem (około 10%). Świadczyć to może o tym, że absolwenci wyższych uczelni, szczególnie humanistycznych i ekonomicznych, nie znajdują zatrudnienia, ponieważ rynek pracy w tym zakresie jest już nasycony.
Ryszard Kosowicki, PUP w Oławie
Kto zatem znajdzie pracę?
Łucja Mycek – Wojciukiewicz z Gminnego Centrum Informacji wprost odpowiedziała na to pytanie, ponieważ instytucja, którą reprezentuje na bieżąco monitoruje rynek pracy oraz potrzeby kształcenia. Największe zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy jest na wyspecjalizowanych pracowników: ślusarzy, tokarzy, operatorów obrabiarek CNC. Nie dość, że miejsc pracy jest, i będzie, sporo, to jeszcze zarobki osób na tych stanowiskach często znacznie przekraczają wysokość średniej krajowej płacy. Jest to ważna informacja zarówno dla uczniów gimnazjów, absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, jak i dla osób dorosłych, otwartych na zmiany oraz dla tych, którzy myślą o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej.
Łucja Mycek – Wojciukiewicz, GCI.
Uczcie się cały czas!
To jeden z głównych wniosków panelu, w którym wypowiadali się przedstawiciele pracodawców.
Tomasz Jakacki, wiceprezes INVEST-PARK (Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) zwrócił się z pytaniem do zebranej młodzieży o celowość wyborów związanych ze szkołami. Pytał o kryteria wyboru i zasugerował, że bardzo często nad rozsądkiem górują ambicje dzieci i rodziców. Nie kwestionował wartości wykształcenia wyższego, proponował jednak przemyślane wybory, dostosowane do obecnej sytuacji na rynku pracy. Firmy Strefy także potrzebują wykwalifikowanych pracowników (CNC, ślusarze) i zauważają niedobory kadrowe, ponieważ większość osób wybiera studia związane ściśle z zainteresowaniami, a nie z możliwościami zawodowymi. Jakacki chwalił system kształcenia dualnego, opartego na jednoczesnym doskonaleniu u pracodawcy i zdobywaniu wiedzy w szkole. Zaproponował, aby w pierwszej kolejności kształcić się w zawodzie zaistnieć na rynku pracy a następnie uzupełniać wykształcenie na studiach wyższych, doskonalić się tam, lub zupełnie zmieniać zawód. Gotowość do uczenia się przez całe życie, do zmian preferencji zawodowych będzie gwarancją pracy.
Pracodawcy muszą sami kształcić pracowników
Sektor prywatnych, lokalnych firm reprezentował Jacek Jurczak, którego firma zajmuje się produkcją specjalistycznych części maszyn i pojazdów. Podobnie jak firmy ze Strefy, pan Jurczak sam musi zadbać o szkolenie wykwalifikowanych pracowników i ponosić tego koszty. Rekrutuje chętnych do pracy, uczy ich a następne daje pracę tym najbardziej zaangażowanych i wyszkolonym. To kolejny przykład, że ślusarze, frezerzy i operatorzy obrabiarek są potrzebni na rynku pracy, coraz częściej w tej branży pracują kobiety, ponieważ sterowanie obrabiarkami numerycznymi nie wiąże się z ciężką, fizyczną pracą.
Jacek Jurczak i Ireneusz Grochowski.
Kobiety do obrabiarek, mężczyźni do handlu!
Rynek pracy to jednak nie tylko branża metalowa, Ireneusz Grochowski, prezes Społem Sp. z o.o. w Oławie, reprezentował branżę handlową i spożywczą. Wspomniał, że handel to jeden z najstarszych zawodów na świecie, który zawsze potrzebuje do pracy ludzi zaangażowanych i dobrze do tego przygotowanych. Sprzedawcy to grupa zawodowa, na którą czeka sporo miejsc pracy, jednak zawód ten nie cieszy się dużym poważaniem i zainteresowaniem. Dodatkowo jest reprezentowany głównie przez kobiety a w handlu potrzebni są także mężczyźni, którzy doskonale radzą sobie z tą pracą i gwarantują większą sprzedaż. Branża spożywcza cierpi na niedobór piekarzy i ciastkarzy, mistrzów w tych zawodach. Jakość kształcenia tego typu pracowników musi być wysoka, ponieważ odpowiadają oni bezpośrednio za nasze zdrowie, ich produkty to ważny element żywienia. Podejmowanie kształcenia i dokształcania w tych zawodach także daje szansę na zatrudnienie.
Czego brakuje pracownikom?
Zygmunt Rzucidło z Dolnośląskiej Izby Rzemieślniczej bardzo aktywnie uczestniczył w debacie. Na początku tłumaczył młodym ludziom jak ważne jest posiadanie zawodu, fachu, który pozwoli pracować i realizować marzenia o studiach a potem o dobrych stanowiskach pracy. Podawał przykłady ludzi, którzy poprzez szkołę zawodową, ciężką pracę i ciągłą naukę na studiach doszli daleko, budując własne, dobrze prosperujące firmy. Przedstawił także katalog cech i kompetencji, jakie wymagane są od pracowników. Na pierwszym miejscu są oczywiście kompetencje zawodowe, ale muszą one być poparte umiejętnością kontaktowania się z ludźmi, pracy w grupie, kulturą osobistą, pomysłowością, chęcią uczenia się. Dobry pracownik to osoba odpowiedzialna, wiarygodna, rozwiązująca problemy. Okazuje się, że nadal ceni się umiejętność obsługi komputera, znajomość nowoczesnych technologii oraz uprawnienia takie, jak prawo jazdy.
Od prawej: Zygmunt Rzucidło, DIR , Aleksnadra Kasperek i Edward Sinicki, Cech Rzemiosł Różnych.
Kogo kształci oławski Cech?
Na zakończenie panelu pracodawców Aleksandra Kasperek z Cechu Rzemiosł Różnych w Oławie przedstawiła, jakie zasoby kadrowe, kształcone przy pracodawcach zrzeszonych w cechu, niedługo „wyjdą” na rynek pracy. Najwięcej młodocianych pracowników to mechanicy samochodowi, sporo jest też fryzjerów, ponad 20 ślusarzy, ale tylko 6 piekarzy i 6 cukierników. Cech także podkreśla znaczenie kształcenia dualnego, konieczność prowadzenia kursów zawodowych na terenie Oławy oraz potrzebę przekwalifikowania się.
Nie odbiegamy od Europy
Na zakończenie debaty Rafał Szyndlauer z Przedstawicielstwa Regionalnego Komisji Europejskiej mówił o programie pomocy młodym bezrobotnych w krajach Unii Europejskiej. Okazuje się, że wnioski lokalnych pracodawców i instytucji są zbieżne z wnioskami unijnymi dotyczącymi sytuacji na rynku pracy. Młodzi ludzie wybierają kierunki kształcenia, które nie gwarantują im zatrudnienia, stąd dużym problemem jest przechodzenie od nauki do pracy – nawet dobrze wykształceni absolwenci studiów nie mogą odnaleźć się w rzeczywistości, która ich nie potrzebuje. Kolejny problem, który dotyczy w dużym stopniu Polski, to niedopasowanie pracowników do rynku pracy. Potwierdza się fakt, że w Polsce rynek edukacyjny dostosowuje się do potrzeb uczących się a nie rynku pracy, powstają kierunki studiów i szkoły średnie, które nie mają odniesienia do sytuacji zatrudnienia. Ostatni problem związany jest z mobilnością zawodową – kształcenie w ulubionym kierunku nie musi oznaczać bezrobocia, jeśli jesteśmy gotowi przeprowadzić się do innego miasta, kraju, gdzie jest zapotrzebowanie na nasz zawód, musimy jednak mieć ten zawód i znać język kraju, do którego się wybieramy. Szyndlauer opowiedział krótko o programie „Gwarancja dla młodzieży”, który wdraża m.in. program polegający na tym, iż 4 miesiące od ukończenia szkoły absolwent otrzymuje ofertę pracy lub dalszego kształcenia czy doskonalenia zawodowego.
Rafał Szyndlauer, PRKE
Prezentacja pana Szyndlauera dostępna jest pod artykułem.
Pierwsze wnioski
Dyskusja o kształceniu i pracy jest obecnie jedną z najbardziej burzliwych w społeczeństwie. Po długoletnim trendzie zdobywania wykształcenia wyższego, niekoniecznie związanego z potrzebami rynku pracy, wracamy do kształcenia zawodowego. Nie zapominajmy jednak, że nie dotyczy ono tylko i wyłącznie młodzieży, kształcić może się każdy, bez względu na wiek i poziom wykształcenia. Młodzież obecna na sali miała okazję wysłuchać głosów poważnych instytucji i firm. Bez względu na to, jakie decyzje podejmą po skończeniu gimnazjum i szkoły średniej, muszą wiedzieć, że będą uczyć się przez całe życie. Być może zdobędą kwalifikacje do kilku, a nawet kilkunastu zawodów, będą studiować, kończyć kwalifikacyjne kursy zawodowe, szkolić się.
mm
Fot. Natalia Żmijowska
Dzialania Komisji na rzecz walki z bezrobociem mlodych_Olawa 2014 r
Prawdziwe testy policyjne dla uczniów
Dzień Edukacji Narodowej
Samorząd Uczniowski wraz z klasą II G, z okazji Święta Edukacji Narodowej, zaprosił grono nauczycielskie i pracowników administracji na słodki poczęstunek. W atmosferze jesiennej dekoracji przy kawie i uczniowskich wypiekach wręczono nauczycielom Nagrody Dyrektora. Uczniowie drugiej klasy gastronomicznej przygotowali dla nauczycieli symboliczne prezenty w postaci muffinek z dołączonymi życzeniami.
LS
Młodzi w grze – gra obywatelska
„Młodzi w grze” to projekt organizowany przez Towarzystwo Edukacji Obywatelskiej (TEO). W ramach projektu uczniowie naszej szkoły uczestniczą w czterech warsztatach, prowadzonych przez przedstawicieli i trenerów TEO oraz Uniwersytetu Wrocławskiego, efektem zajęć ma być organizacja gry obywatelskiej na terenie szkoły, która odbędzie się 22 listopada.
Warsztat pierwszy – ratujmy norki!
Celem projektu jest wzmocnienie postaw pro-obywatelskich oraz przygotowanie młodych ludzi do pełnienia roli liderów lokalnych społeczności. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się m.in. jak organizować obywatelskie gry terenowe i inne, wcześniej zaplanowane formy aktywności zbiorowej, a także zostaną uwrażliwieni na podstawowe problemy lokalnej społeczności.
Warsztat drugi
Zwieńczeniem pracy uczniów będzie zorganizowanie i przeprowadzenie gry miejskiej, z udziałem przedstawicieli lokalnych środowisk, na bazie własnego scenariusza.
Uczniowie utworzyli już na Facebook’u wydarzenie i rozpoczęli kampanię informacyjna na temat gry. Aktualne informacje znajdziecie po adresem:
https://www.facebook.com/events/180008878836361/?ref_dashboard_filter=upcoming
Zdjęcia z projektu znajdują się także na stronie TEO, pod adresem: http://www.mwg.teo-wroclaw.pl/Olawa/Galeria
M. Widera
Wielojęzyczna Europa – Bez śpiewów się nie obyło!
W ramach Europejskiego Dnia Języków 2014, organizowanego cyklicznie we Wrocławiu, uczestniczyliśmy w Gali kończącej tegoroczną edycję. Odbyła się ona w Synagodze pod Białym Bocianem.
Szkolny zespół muzyczny w składzie Agata Gałązkowska, Patrycja Szydłowska, Stanisław Jaśnikowski i Bartłomiej Stańczak wykonał w języku niemieckim utwór „Ein Kompliment” grupy Sportfreunde Stiller.
Patrycja Szydłowska wykonała również piosenkę „Last worrior” w języku angielskim.
Występ w Synagodze był podsumowaniem Europejskiego Dnia Języków, a zaproszenie otrzymaliśmy o Dyrektor Instytutu Austrii pani Joanny Rӧhr (współorganizatora projektu). Oprócz nas prezentowali się inni uczestnicy, którzy wykonywali utwory w wielu językach (m.in. włoskim, hiszpańskim czy litewskim).
A.Sz.P
Sztafetowe Biegi Przełajowe
6 października odbyły się Sztafetowe Biegi Przełajowe, podczas których zmierzyli się uczniowie szkół ponadgimnazjalnych powiatu oławskiego.
Dziewczęta naszej szkoły zajęły trzecie miejsce, chłopcy czwarte. Szkołę reprezentowali: Wioletta Wiater, Natalia Gołaszewska, Kamila Jadach, Nicola Zgondek, Michalina Wojciechowska, Justyna Galasińska, Katarzyna Baszyńska, Kaja Czarnowusy, Andżelika Gawęcka, Agata Dolech, Paweł Kawałko, Kacper Radlak, Marek Kott, Paweł Szyler, Kacper Mencel, Mateusz Żygadło, Wojciech Tomczyk, Eryk Sobczuk, Mateusz Ilmak, Jakub Nowakowski.
Pasowanie uczniów klas techników z branży ho-ga – tur
Nasze Centrum w Eurofaktach
1 października 2014 roku w programie TVP Wrocław „Eurofakty” pojawił się materiał na temat rozwoju kształcenia zawodowego w kontekście funduszy europejskich. Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego wpisuje się idealnie w politykę edukacyjną oraz priorytety Unii Europejskiej.
http://www.tvp.pl/wroclaw/informacyjne/eurofakty/wideo/01102014/17070205
W programie wypowiadają się uczniowie CKZiU w Oławie, nauczyciele, dyrekcja oraz lokalni pracodawcy.
Współpraca ze szkołą poligraficzną w Czechach
24 absolwentów technikum pojedzie na staże do Holandii
http://archiwum.ckziu.olawa.pl/przygotowanie-do-projektu/——————————————————————————————————————————————————————————-++