27/02/2012

2011/2012

Fotografia dokumentalna – wernisaż

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/liceum-ogolnoksztalcace-nr-ii-w-olawie/klasa-dziennikarska-liceum-ogolnoksztalcace/wernisaze/

Absolwenci ZSZ 2012

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/zasadnicza-szkola-zawodowa/wydarzenia/

III Powiatowy Konkurs Piosenki Obcojęzycznej

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/jezyki-obce/konkursy-i-sukcesy/

Szlakiem Orlich Gniazd

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/technikum-nr-i-w-olawie/technikum-obslugi-turystycznej/wydarzenia/

Czas na kawę z pracodawcą

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/projekty-unijne/modernizacja-ksztalcenia-zawodowego-na-dolnym-slasku/aktualnosci-dla-uczniow/

Doskonalenie „Chlebem Powszednim”

Pan Mateusz Sowa wziął udział w diagnozie IN realizowanej w ramach Projektu Doskonalenie „Chlebem Powszednim” Nauczyciela Zawodu. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Uczestnicy projektu

Zawód nauczyciela to jeden z najtrudniejszych zawodów świata. Wymaga nie tylko wielkiej cierpliwości i zaangażowania, ale również stałego podnoszenia wiedzy i kwalifikacji. Dlatego też podstawowym celem Projektu Doskonalenie „Chlebem Powszednim” Nauczyciela Zawodu, jest wypracowanie w ścisłej współpracy ze szkołami zawodowymi i przedsiębiorcami nowego podejścia do nauczania praktycznego w branży piekarsko-cukierniczej oraz podniesienie profesjonalnych kwalifikacji 260 nauczycieli/ek i instruktorów/ek z całej Polski.

Udział w Projekcie rozpoczął się od Diagnozy IN w Pomorskiej Akademii Kulinarnej.  Wziął w niej udział Mateusz Sowa.

Mateusz Sowa i Krzysztof Szulborski – Mistrz Sztuki Kulinarnej i Ekspert merytoryczny Projektu

Dwudniowe spotkanie rozpoczęło się od testu z aktualnej wiedzy piekarsko-cukierniczej. Następnie Uczestniczki i Uczestnicy wykonali zadania praktyczne. Każda czynność została oceniona przez Krzysztofa Szulborskiego – Mistrza Sztuki Kulinarnej i Eksperta merytorycznego Projektu.

Drugi dzień to przygotowanie do praktyk, m.in. z zakresu BHP, aparatury i wyposażenia technicznego. Zajęcia tego dnia prowadził Tomasz Deker – Mistrz Cukiernictwa.

A już wkrótce Uczestniczki i Uczestnicy spotkają się na praktykach w Piekarni Cukierni Marek Szabelski w Pieckach.

Kościuszko pożegnał maturzystów

Specjalna, ostatnia dla maturzystów lekcja historii, występ artystyczny i oczywiście rozdanie nagród i świadectw ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej to główne wydarzenia dnia pożegnania klas maturalnych w roku szkolnym 2011/2012.

27 kwietnia 2012 roku odbyło się uroczyste zakończenie roku szkolnego dla klas maturalnych, połączono je z obchodami dnia patrona, którym jest Tadeusz Kościuszko. Uroczystość rozpoczęła się o godz. 12,  w sali gimnastycznej ZSP Nr 1 w Oławie. Obecni byli maturzyści, ich rodzice, dyrekcja, nauczyciele oraz uczniowie klas przedmaturalnych, którzy przygotowali to wydarzenie.

Zanim rozpoczęło się oficjalne pożegnanie, maturzyści wzięli udział w swojej ostatniej lekcji – lekcji historii prowadzonej przez Darię Nowak, nauczycielkę tego przedmiotu. Temat związany był z życiem Tadeusza Kościuszki, jego dorastaniem, edukacją, podróżami oraz przede wszystkim działaniami na frontach wojen i bitew w wielu krajach. Lekcja była elementem corocznych obchodów Dnia Patrona Szkoły.

Po lekcji do zebranych przemawiała Maria Domaradzka, dyrektor szkoły, następnie w imieniu maturzystów głos zabrał Krzysztof Dobrowolski.

Przewodniczący klas maturalnych złożyli przyrzeczenie absolwentów oraz zasadzili kolejne drzewko w szkolnym ogrodzie, w alei absolwentów.

Wyróżnienia, dyplomy lub podziękowania otrzymali uczniowie  poszczególnych klas:

IV a : Krzysztof Dobrowolski, Piotr Dygus, Bartłomiej Modliborski, Kamil Barowicz, Marcin Czernik, Rafał Kościelny, Michał Kruk, Wojciech Błaszczyk.

III D : Magdalena Drąg, Katarzyna Majter, Patrycja Lichańska,  Jagoda Stachnik, Anna Sobczak, Anna Sopel, Kamil Wydra, Kamil Tysa, Aleksandra Żygadło.

IV G : Agata Jasińska, Paulina Szefler, Klaudia Lech, Elżbieta Winogradow, Małgorzata Kordek.

IV H : Anna Majka, Patrycja Gawlik, Radosław Sypień, Patrycja Skowronek.

Maturzyści dostali w nagrodę i na osłodę piękne i smaczne torty oraz od uczniów klas przedmaturalnych długopisy i ołówki z nazwą szkoły i napisem „Matura 2012″.

KK

We Francji z Comeniusem.

W dniach 14-21.04.2012r. dziesięcioosobowa grupa uczniów, pod opieką Lucyny Seredyńskiej i Artura Marszałka, w ramach projektu Comenius, uczestniczyła w wyjeździe do Strasburga.

Uczestnicy projektu.

Oprócz uczniów z Francji, spotkali się również z rówieśnikami z Hiszpanii, Słowacji, Włoch i Niemiec.  Przez kilka dni wymieniali się wiedzą, poprzez prezentacje opowiadali o swoich krajach i szkołach. Nie zabrakło oczywiście czasu na zabawę, zwiedzanie miasta oraz Parlamentu Europejskiego.

Relację z wizyty znajdziecie w zakładce Comenius.

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/projekty-unijne/comenius/aktualnosci/wizyta-we-fracji/

Sukces w ogólnopolskim konkursie o Tadeuszu Kościuszce!

19 kwietnia 2012 odbył się II etap ogólnopolskiego konkursu zorganizowanego przez Politechnikę Krakowską – Tadeusz Kościuszko – inżynier i żołnierz.

Wśród laureatów znalazł się uczeń klasy ID Rafał Stanasiuk, który zajął 9 miejsce.

Do udziału w internetowym konkursie wiedzy na temat naszego Patrona zaproszono  uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz studentów z całej Polski. Turniej miał formułę dwuetapową. W I etapie uczestnicy musieli opracować 3 zagadnienia otwarte:

  1. Kościuszko w Ameryce w latach 1776-1784 i jego działalność jako inżynieria wojskowego.
  2. Udział Tadeusza Kościuszki w wojnie w obronie Konstytucji 3 maja (1792 r.).
  3. Tadeusz Kościuszko – Naczelnik insurekcji w 1794 r.

Do II etapu Komisja Konkursowa zakwalifikowała 30 osób – 15 uczniów szkół ponadgimnazjalnych (w tym Rafała Stanasiuka) oraz 15 studentów,  którzy 19 kwietnia przystąpili do testu on-line, złożonego z 30 pytań.

Gratulujemy Rafałowi, który wykazał się wielką wiedzą o życiu i działalności naszego patrona – otrzymał 26 na 30 możliwych punktów.

Daria Nowak

Szkolny Rajd w Góry Sowie.

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/technikum-nr-i-w-olawie/technikum-obslugi-turystycznej/wydarzenia/

Akcja: głosuj na plac zabaw!

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/akcje-charytatywne/

Agata Gałązkowska zajęła pierwsze miejsce

Znawcy Irlandii wygrali konkurs!

Pokaż swój talent!

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/jezyki-obce/konkursy-i-sukcesy/

Akademia Barmańska

Kawy świata na warsztatach czyli KURS BARISTYCZNY!

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/projekty-unijne/modernizacja-ksztalcenia-zawodowego-na-dolnym-slasku/aktualnosci-dla-uczniow/

Żołnierze wyklęci – bohaterowie zapomniani

1 marca obchodziliśmy Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych.

Kim byli?
„Żołnierzami Wyklętymi” zwykło się nazywać żołnierzy polskiego podziemia niepodległościowego, którzy pięć lat okupacji niemieckiej zmuszeni byli zamienić na idący ze wschodu, niczym burza, stalinowski reżim. W odróżnieniu od tej części społeczeństwa, która uznała władzę ludową narzuconą odgórnie na polecenie Stalina, Oni – wyklęci przez komunistyczny system, nie złożyli broni. Jeszcze raz poszli do lasu broić miejscowej ludności przed kradzieżami i gwałtami MO, UB i NKWD. Podziemie niepodległościowe na skutek braku reakcji aliantów na komunistyczne fałszerstwo zamiast demokratycznych wyborów, oraz na fakt iż państwa zachodniej Europy uznały Polskę pod rządami sowietów, świadomi braku perspektyw żołnierze niepodległościowych organizacji zmuszeni byli przyjąć symboliczny kielich goryczy od komunistycznych władz w postaci tzw. „amnestii”, które okazały się podstępnymi pułapkami. Nadal tropiono i mordowano nie tylko tych, którzy nie chcieli się ujawnić, ale także tych, którzy to uczynili. Władza ludowa jeszcze raz zademonstrowała wtedy, co są warte jej zobowiązania i przyrzeczenia.
Za koniec ich zbrojnego oporu uznaje się datę zastrzelenia sierż. Józefa Franczaka ps. „Lalek” w Majdanie Kozic Górnych (gm. Piaski) 21 października 1963 r.
Więcej można przeczytać na:

http://www.zolnierzewykleci.pl/

http://www.ipn.gov.pl/portal.php?serwis=pl&dzial=910&id=18992

III miejsce w finale halówki

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/sport/

I Konkurs Wiedzy o Turystyce

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/technikum-nr-i-w-olawie/technikum-obslugi-turystycznej/wydarzenia/

Targi Pracy i Prezentacji Zawodowych we Wrocławiu.

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/projekty-unijne/modernizacja-ksztalcenia-zawodowego-na-dolnym-slasku/aktualnosci-dla-uczniow/

Konkurs na kartkę walentynkową

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/jezyki-obce/konkursy-i-sukcesy/

Dziennikarze w Warszawie

Uczniowie klas dziennikarskich podbijali stolicę i ogólnopolskie media. Od 9 do 11 lutego 2012 roku zwiedzali m.in.: siedzibę „Gazety Wyborczej”, TVP, Muzeum Powstania Warszawskiego.

Jesteśmy w TVP. Fot. B. Demczańska

Mimo prawie 20 stopni mrozu, atmosfera była gorąca, a plan dnia napięty.

Ściana płaczu w „Gazecie Wyborczej”. To tu planuje się gazetę. Fot. B. Demczańska

Muzeum Powstania Warszawskiego – nad nami autentyczny samolot z czasów II wojny światowej.

Obszerny tekst znajduje się w zakładce „klasa dziennikarska”

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/liceum-ogolnoksztalcace-nr-ii-w-olawie/klasa-dziennikarska-liceum-ogolnoksztalcace/aktualnosci/

Najlepsi w halówce

Zimowy obóz sportowy

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/sport/

Studniówka 2012

Tegoroczna studniówka odbyła się 14 stycznia w Hotelu Oławian w Oławie. Bawili się na niej tegoroczni maturzyści z klas: 3D, 4A, 4H i 4G oraz zaproszeni przez nich goście – nauczyciele, rodzice i partnerzy oraz partnerki.

Polonez przygotowany przez uczniów pod opieką M. Grzybowskiej i A. Bielickiej. Fot. D. Sobczak

Wystrój hotelu robił na nas wrażenie od samego początku. Na budynku pojawiał się wielki napis „Studniówka 2012” (puszczany z rzutnika), co widać było już przy wjeździe.

Prowadzący studniówkę – uczniowie klas maturalnych. Fot. D. Sobczak

Część oficjalna była zwięzła i treściwa: powitanie, podziękowania dla dyrekcji, nauczycieli i rodziców oraz Polonez. W pierwszym tańcu uczestniczył Zdzisław Brezdeń, starosta, dyrekcja szkoły, wychowawcy i uczniowie. Drugi Polonez został odtańczony przez 20 par, które przez trzy miesiące pracowały nad układem. Następnie można było przejść do zabawy.

Fragment programu artystycznego. Fot. D. Sobczak

Wszyscy goście wyglądali na zadowolonych i bawili się do późnych godzin. Dużą atrakcją okazała się fontanna czekolady, z której każdy chętnie korzystał.

Program artystyczny wykonany przez maturzystów nie okazał sie wielkim dziełem, lecz można przyznać, że zaskoczył widzów.

Maturzyści bawili się do wczesnych godzin rannych. Z pewnością każda zapytana przez nas osoba chciałaby powtórzyć zabawę.

P. Targoni

Wycieczka do Berlina

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/jezyki-obce/imprezy-jezykowe/

„Głos Żubra” ma 5 lat!

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/glos-zubra/glos-zubra-ma-5-lat/

Dziękujemy!

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/akcje-charytatywne/

CHOCO z wyróżnieniem

Nowa, szkolna formacja muzyczna debiutowała we Wrocławiu.

Zespół CHOCO powstał spontanicznie, na początku bieżącego roku szkolnego.
9 grudnia 2011 roku grupa wystąpiła w eliminacjach do Ogólnopolskiego Przeglądu Kolęd i Pastorałek, gdzie wyśpiewała wyróżnienie w kategorii „Młodzieżowy zespół wokalny”. Nasze wokalistki śpiewały trzy utwory: „Przybieżeli do Betlejem”, pastorałkę Jacka Chlebnego „Niepokorni” i pastorałkę napisaną specjalnie na tę okazję przez Artura Guza „To właśnie tego wieczoru”.

– Naszą przyszłość wiążemy z doskonaleniem warsztatu wokalnego oraz promowaniem szkoły w środowisku muzycznym-  mówi Karolina Lipicka, jedna z wokalistek. – Współpraca w ramach zespołu CHOCO to nie tylko obowiązki, ale i dobra zabawa.

W skład zespołu wchodzą : Karina Różycka,Karolina Lipicka,Sabina Gurkowska,Dominika Łuczak,Natalia Głogusz
i Patrycja Śliwka.  Opiekunem muzycznym jest Marta Brudnik.

Kolejny występ CHOCO będzie 20 grudnia 2011 roku na jubileuszu „Głosu Żubra”.

Szkoła w stanie wojennym

Jest 7.40, 13 grudnia 2011 roku. Przed szkolną bramę podjeżdża wojskowy gazik. Wysiada z niego trzech Zomowców z psem. Ustawiają się przy wejściu i legitymują uczniów, nauczycieli i przechodniów. Zatrzymanym wystawiają protokoły zatrzymania.

Chwilę potem dołącza do nich grupa naszych  uczniów  przebranych w stroje wojskowe—  wyposażeni
w  pały milicyjne  zaczynają kontrolować teren przed budynkiem i korytarze.

Około 8.00 zaczyna palić się w koksowniku stojącym na chodniku.

Było prawie tak, jak 30 lat temu. Na szczęście to tylko happening. Telefony, internet działają …

Uczniowie różnie reagowali na sytuację. Większość nie wiedziała o co chodzi, czyli tak, jak 30 lat temu większość Polaków.  Szkolna akcja była przygotowywana w tajemnicy przed publiką, nauczyciele też zostali zaskoczeni.

Zaproszono specjalną grupę rekonstrukcyjną Festung Breslau, która zrobiła odpowiednie wrażenie na uczniach i przechodniach. Niektórzy pytali, czy w szkole coś się stało.

W budynku grała muzyka polskich wykonawców. Nie zabrakło piosenek Jacka Kaczmarskiego, KULTU, Przemysława Gintrowskiego.

Na przerwie przemówił z ekranu Wojciech Jaruzelski i ogłosił stan wojenny. O 15.00 rozpoczęła się projekcja filmu „Wszystko, co kocham”.

Zdjęcia: Karina Różycka.

Fotografie przedstawiają poranną akcję przed budynkiem szkoły.
W roli Zomowców wystąpili członkowie  grupy rekonstrukcyjnej i uczniowie naszej szkoły.

„Diament” wyśpiewał pierwsze miejsce

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/jezyki-obce/konkursy-i-sukcesy/

Podsumowanie projektu „Szkoła Globalna działa lokalnie!”

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/aktualnosci/podsumowanie-projektu-%E2%80%9Eszkola-globalna-dziala-lokalnie%E2%80%9D/

W starożytnym świecie

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/szkolne-centrum-informacji/wydarzenia/

Ortograficzny sukces naszych uczennic

Zdobyliśmy trzy pierwsze miejsca w konkursie ortograficznym. Magdalena Drąg (3D) zajęła pierwsze miejsce w tegorocznym Powiatowym Konkursie Ortograficznym. Angela Małkowska (3D) była druga, Agnieszka Słabiniak  (2H) trzecia a wyróżnienie przypadło Annie Kędrze (1G), także uczennicy naszej szkoły.

Angela Małkowska, Agnieszka Słabiniak, Anna Kędra i Magdalena Drąg (u dołu). Fot. K. Schonwalter

Nasze uczennice pokonały reprezentantów innych szkół powiatowych. Do konkursu  przygotowała

W Domu Edyty Stein

Miesiąc listopad nastraja do odwiedzin cmentarzy tych znanych i nieznanych. Uczniowie klasy I T po raz pierwszy mieli okazję poznania jednej z dwóch żydowskich nekropolii we Wrocławiu, tej  przy ulicy Ślężnej.

Spacer po cmentarzu żydowskim.

22 listopada 2011 roku, wraz z panią kustosz Danutą  Mrozowską spacerowaliśmy ścieżkami, pokrytymi gęstą warstwą jesiennych liści. Cmentarz wydał nam się  bardziej parkiem niż miejscem pochówku.

Dowiedzieliśmy się dlaczego na płytach nagrobnych zwanych macewami nie ma kwiatów ani świeczek, ale położone są małe kamyki. I dlaczego żydowskie cmentarze są skromne w ornamentykę i brak na nich przedstawień figuratywnych. Przystanęliśmy przy grobach rodziców Edyty Stein i innych znamienitych postaci przedwojennego Breslau.  Później udaliśmy się na ulicę Nowowiejską, gdzie znajduje się dom, w którym Edyta Stein mieszkała przed maturą. Do tego domu wracała w czasie studiów w Getyndze, pracy we Fryburgu, Spirze i Monastyrze. Stąd udała się w czasie I wojny do służby sanitarnej na Morawach.

W Domu Edyty Stein we Wrocławiu.

Dobrze było w ramach obchodów rocznicowych pochylić się nad życiem Edyty Stein. W dobie apostazji, ateizacji i laicyzacji starego kontynentu może ona być dla młodego pokolenia inspiracją do poszukiwań sensu życia, szczęścia i wolności.

Tekst i fot.: Lucyna Seredyńska

Sukcesy w halowej piłce nożnej.

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/sport/

Akcja międzynarodowa już za nami!

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/projekty-unijne/szkola-globalna-dziala-lokalnie/akcja-miedzynarodowa-juz-za-nami/

Noc Językowa po raz trzeci

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/jezyki-obce/imprezy-jezykowe/

Jesteśmy w programie Comenius!

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/projekty-unijne/comenius/aktualnosci/

Niecodzienna lekcja historii w kolebce Solidarności

Dzień 1:

Wczesnym rankiem 3 października wsiedliśmy 29. osobową grupką do pociągu relacji Wrocław – Gdynia. W  jej skład wchodziło 23 chłopców z klasy IV A, czworo uczniów z IV H i dwie opiekunki, panie Edyta Dębicka i Adrianna Skrętkowicz i tak rozpoczęła się najważniejsza część projektu, stworzonego przez Fundację Centrum Solidarności, pod nazwą „Gdańsk miasto wolności. Szlakiem historii Europy XX wieku”.

Przed wycieczką panie Dębicka i Skrętkowicz przeprowadziły quiz wiedzy o Gdańsku oraz lekcje związane z pojęciem i znakiem graficznym Solidarność.

Na miejsce, tj. do Gdańska przybyliśmy po południu. Po wzmocnieniu nadwątlonych sił solidnym obiadem udaliśmy się do podziemi, znajdujących się blisko siedziby Fundacji, w których mieści się poświęcona Solidarności wystawa „Drogi do wolności”, odwiedzana przez turystów z całego świata. W jednej z sal obejrzeliśmy kilka etiud filmowych nakręconych z okazji 25-lecia Solidarności. Pod wieczór przyszedł czas na zakwaterowanie, a po kolacji – na spacer po plaży – przecież Gdańsk leży nad morzem!

Dzień 2:

Po dziewiątej rano po naszym ośrodkiem czekał przewodnik – dziarski Łukasz Darski. Pojechaliśmy na plac Solidarności, gdzie od razu pan Łukasz podzielił nas na grupy i polecił odnalezienie, a następnie opisanie różnych elementów Pomnika Stoczniowców, bramy Stoczni Gdańskiej i całego założenia pomnikowego.

Potem odwiedziliśmy silnie związany z Solidarnością kościół pod wezwaniem św. Brygidy. Po ognistym obiedzie, zjedzonym w restauracji „ Pod Zielonym Smokiem” znowu udaliśmy się do „Bunkra”, czyli siedziby wystawy  „Drogi do wolności”, gdzie wzięliśmy udział w niecodziennej „ Lekcji PRL-u”.

Stanęliśmy przed niezłym wyzwaniem – musieliśmy przygotować scenki związane z codziennymi sytuacjami PRL -owskiej rzeczywistości: trzeba było „załatwić” np. paszport czy miejsce w szpitalu, mając do dyspozycji to, czym dysponowali ówcześni chłopi, inteligenci czy władza. Ta ostatnia zawsze była górą – w ten sposób pan Łukasz pokazał nam mechanizmy działania systemu totalitarnego, w którym na porządku dziennym jest tzw. „wymiana towarów i usług”, czyli pospolite łapówkarstwo – każdy, kto bierze w takim procederze udział jest „umoczony”, zatem nie będzie się sprzeciwiał, bo zaszkodziłby także swoim interesom. Odgrywanie scenek nie zmęczyło nas zbyt mocno – po powrocie do naszego ośrodka zjedliśmy kolację, a potem już przy gwiazdach powędrowaliśmy podziwiać PGE Arena – nowy gdański stadion. Trzeba przyznać, że jego rozmiary są imponujące!

Dzień 3:

Tym razem po śniadaniu pt. „szwedzki stół” wsiedliśmy w tramwaj i pojechaliśmy do centrum, by po krótkim spacerze znaleźć się na statku płynącym na Westerplatte. Trochę nas wywiało, ale po drodze widzieliśmy wyprowadzanie na otwarte morze ogromnego kontenerowca!

Na cyplu znaleźliśmy się w miejscu, gdzie ostał się bunkier po przedwojennej polskiej składnicy wojskowej. To ją świtem 1 września 1939 roku zaatakowali Niemcy. W bunkrze panowała niesamowita atmosfera, którą umiejętnie podkręcił pan Łukasz, opowiadając o innowacyjnej konstrukcji bunkra i bohaterstwie dwustu polskich żołnierzy. Po kapitulacji Westerplatte żołnierze Wermachtu oddali hołd polskim obrońcom…

Ze statku pomaszerowaliśmy do Muzeum Poczty Polskiej. Budynku tego pocztowcy bronili przed Niemcami aż 14 godzin! Stamtąd powędrowaliśmy na obiad, a po nim spacerowaliśmy po gdańskiej Starówce aż do powrotu na nocleg. A tam toczyliśmy… nocne Polaków rozmowy.

Dzień 4:

Pobudka przed siódmą, pakowanie, śniadanie i znowu – siedziba Fundacji. Pod nią czekał na nas pan Łukasz. Wzięliśmy udział w tzw. „grach ulicznych” – otrzymaliśmy zadania polegające na odszukaniu konkretnych obiektów znajdujących się na gdańskiej Starówce. Rozwiązaniem był… numer telefonu naszego przewodnika. Pobyt w Gdańsku na tym się nie skończył. „Kropką nad i” stały się prezentacje związane z tym, co wynieśliśmy z udziału w projekcie. Każda z grup miała inny pomysł na prezentację i choć wszyscy skorzystaliśmy z formy plakatu, na którym pojawiały się przede wszystkim pojęcie Solidarność czy nazwa Westerplatte, każda prezentacja była inna.

Nasza kreatywność znalazła ujście w improwizowanej piosence, która odnosząc się do stylistyki hip – hopu podjęła tematykę ruchu Solidarności.

Pan Łukasz podsumował nasze prezentacje i cały projekt, a mimo że dostaliśmy na pamiątkę koszulki, to milsze nam były jego pochwały :)

Żeby tradycji stało się zadość, zrobiliśmy sobie zdjęcie w sali Akwen, w której obradują członkowie gdańskiej Solidarności.

Przed piętnastą wsiedliśmy do „pociągu bylejakiego” i w atmosferze zmęczenia, ale i ogólnej wesołości, wróciliśmy przed północą na nasz Dolny Śląsk.

A to nasze głosy podsumowujące wyjazd:

– Krzysztof Dobrowolski z IV A: najbardziej zapamiętałem niezwykłą atmosferę bunkra – pozostałości po koszarach, w których dwustu żołnierzy z Westerplatte broniło się przed przeważającą ilością Niemców. Ogólnie – było super: warunki zakwaterowania, relacje między uczestnikami, odwiedzane miejsca – gorąco polecam udział w takim wydarzeniu.

– Sylwia Sobczyk z IV H – warto było wziąć udział w projekcie, gdyż umożliwił mi pogłębienie wiedzy, najbardziej utkwiły mi w pamięci Westerplatte i plac Solidarności.

– Bartłomiej Modliborski z IV A: mieliśmy świetnego przewodnika – było mało gadania, a wiele zabawy i ciekawostek; podobało mi się wszędzie tam, gdzie byliśmy.

– Karol Kądziołka z IV A: Myślałem, że na tej wycieczce będzie zwykłe zwiedzanie. A po jej zakończeniu jestem pod wielkim wrażeniem spowodowanym niezwykłością odwiedzanych miejsc i osobowością naszego przewodnika, pana Łukasza, który wymagał od nas aktywności – czułem się, jakby ktoś podarował mi klucz do labiryntu – historii najnowszej, jakiej areną był Gdańsk.

Polonistka, Edyta Dębicka, dodaje: udział w projekcie Fundacji Centrum Solidarności stał się niepowtarzalną okazją do spotkania z historią najnowszą, która rozgrywała się w Gdańsku – to atakiem na Westerplatte rozpoczęła się II wojna światowa, a strajk w gdańskiej stoczni i powstanie Solidarności dały impuls do pokojowego odchodzenia od komunizmu. Co zaskakujące – młodzież naszej szkoły nie tylko wykazała duże zainteresowanie tematyką projektu, ale wróciła z Gdańska zaskoczona tym, że historia naprawdę może pasjonować. Zadowolona jestem z postawy naszych uczniów – dzielnie zmagali się z wszystkimi zadaniami i wszędzie zostawili po sobie dobre wrażenie.

Na zakończenie powiedzieć trzeba – warto było!!!

Najserdeczniej dziękujemy ludziom z gdańskiej Fundacji Solidarności, szczególnie naszemu przewodnikowi, panu Łukaszu Darskiemu i organizatorce całego pobytu w Gdańsku, pani Katarzynie Dambiec.

Bez Solidarności nie ma wolności, a FCS super jest!!!

Edyta Dębicka

foto: Adrianna Skrętkowicz

II i III miejsce w ogólnopolskim konkursie fotograficznym „Okularnicy”

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/liceum-ogolnoksztalcace-nr-ii-w-olawie/klasa-dziennikarska-liceum-ogolnoksztalcace/aktualnosci/

Dlaczego wolontariat?

7 października 2011r. uczniowie z klasy I G wzięli udział w Międzynarodowej Konferencji „Młodzi liderzy w społecznościach lokalnych”, która odbyła się w oławskim Klubie „Młyn”.

Organizatorem konferencji był Urząd Miasta Oława. Spory udział w spotkaniu kilkudziesięciu młodych ludzi ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych naszego miasta miała kilkuosobowa delegacja z Wielkiej Brytanii. Głównym tematem konferencji był wolontariat i jego znaczenie w dzisiejszym życiu społecznym.

W pierwszej części spotkania młodzież wysłuchała wykładu dotyczącego ankiety przeprowadzonej wśród młodzieży oławskiej. W ankiecie wzięło udział 717 uczniów, którzy mieli odpowiedzieć na dwa pytania: „Czy interesujesz się światem społecznym i polityką?” i „Czy angażujesz się w działania społeczne”. Wynik ankiety był dość zaskakujący. Młodzi ludzie postrzegają bowiem innych i świat wokół siebie jako życzliwy i przyjazny, jednak są wobec niego ostrożni i nie ufają mu. Bardziej interesuje ich los bezdomnych zwierząt, niż to, co dzieje się w ich lokalnym środowisku. Mimo to około 20 % młodych ludzi w Oławie angażuje się w wolontariat, co na tle statystyk krajowych ( 15% ) wydaje się niezłym wynikiem. Oprócz wniosków z analizy ankiety, młodzież mogła wysłuchać wypowiedzi delegacji z Wielkiej Brytanii dotyczących form wolontariatu w ich kraju. Podkreślano, że wolontariat daje możliwość zmiany czegoś na lepsze. Zaangażowanie na rzecz innych daje nam satysfakcję, ale też nam samym pomaga w rozwoju osobistym czy zawodowym.

W drugiej części konferencji organizatorzy stworzyli młodym możliwość aktywnego udziału poprzez wybór tematów do dyskusji przeprowadzonej w formie Open Space. W ciągu trzech tur (każda trwała godzinę) rozmawiano w wybranych przez siebie grupach na tematy związane z wolontariatem. Poruszano m.in. następujące zagadnienia: „Czy w dzisiejszym świecie bez wojen wolontariat może być rozumiany jako współczesny patriotyzm?”, „Jakie formy wolontariatu są rozwinięte w Oławie?”, „W co chciałbyś się zaangażować jako wolontariusz?”, „Czy wolontariat może być alternatywą dla dzisiejszego modelu społeczeństwa konsumpcyjnego?”.

Przy okazji dyskusji w międzynarodowej grupie młodzież przekonała się jak niezbędna jest w naszych czasach dobra znajomość języków obcych. Niektórzy wykorzystali tę szansę do sprawdzenia swojego angielskiego, inni musieli się zadowolić tłumaczeniem, które pozostawiało wiele do życzenia.

Ogólnie panowała życzliwa, otwarta atmosfera, w przerwach prowadzono nieformalne rozmowy przy kawie i ciastkach. Na koniec uczestnicy spotkania usiedli w dużym kręgu, by każdy mógł powiedzieć, co wyniósł i czego nauczył się na konferencji. W ten sposób podsumowano pierwszy dzień, trwającej do niedzieli, konferencji poświęconej zagadnieniom wolontariatu. W programie 3-dniowej konferencji, po części teoretycznej, przewidziana była praktyczna jej część z wyjściem na miasto do konkretnych miejsc, w których można się społecznie zaangażować, natomiast w niedzielę przygotowano koncert dla wolontariuszy.

A oto lista akcji i miejsc, w których możesz zaangażować się jako wolontariusz:

  1. Pomoc w lekcjach – Klub „Młyn” ul. Młyńska w godz. od 14:30- 19:00
  2. Stowarzyszenie „Tęcza” – pomoc osobom niepełnosprawnym
  3. Caritas – Akcja „Pola Nadziei” – wiosną
  4. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
  5. Pomoc w supersamach przy pakowaniu zakupów – okres świąteczny
  6. Zbiórka darów dla ubogich przed świętami
  7. Paczka Świętego Mikołaja – zrób paczkę i podaruj ją potrzebującemu
  8. Dom Dziecka – pomoc w lekcjach
  9. Schronisko dla zwierząt – pomoc przy karmieniu i sprzątaniu, „adopcja” zwierzaka
  10. Spotkanie z Uśmiechem

Pasowanie „ho-ga tur”

Uczniowie pierwszych klas techników z branży turystycznej zostali oficjalnie  przyjęci w poczet uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. T. Kościuszki w Oławie. 30 września 2011 roku, w Hotelu „Marta”
w Oławie odbyło się uroczyste pasowanie na ucznia.

Pasowanie mapą…

…i wałkiem…

… i kluczem.

„Ho – ga – tur” to skrócona nazwa trzech naszych techników: hotelarstwa, organizacji usług gastronomicznych
i obsługi turystycznej. Uczniowie klas: 1H, 1G i 1T zmagali się z zadaniami związanymi ze swoimi przyszłymi zawodami (ścielenie łóżek, bicie piany, pakowanie plecaka), wysłuchali wykładu na temat swojej branży a na koniec zostali pasowani.

Uczennice 1G bija pianę.

A 1H ścieli łózka.

Pakowanie plecaka to zadanie dla 1T.

Maria Domaradzka, dyrektor ZSP Nr 1 oraz Marta Berdyś dokonały aktu pasowania za pomoca repliki klucza hotelowego, wałka i zwiniętej mapy.

Starsi koledzy prowadzili imprezę.

Imprezę przygotowały nauczycielki Barbara Muller i Małgorzata Słabicka – Kędra.

Drużyna z 2D wygrała konkurs językowy

http://archiwum.ckziu.olawa.pl/o-szkole/jezyki-obce/konkursy-i-sukcesy/

Dobrze zdane egzaminy zewnętrzne

Matura lepiej niż w całym kraju

Są już ostateczne wyniki egzaminów zewnętrznych. Uczniowie ZSP Nr 1 osiągnęli dobre wyniki matury
i egzaminów zawodowych.

Na początku lipca w krajowych mediach grzmiało o bardzo złych wynikach matury z matematyki, jednak po sierpniowych poprawkach sytuacja się zmieniła. Także nasi uczniowie osiągnęli ostatecznie całkiem dobry wynik.

Dużo stresu było przed egzaminem maturalnym z matematyki – maj 2011 rok. Fot. K. Różycka

– Z roku na rok odnotowujemy coraz lepsze wyniki egzaminów zewnętrznych – mówi Maria Domaradzka, dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych  Nr 1 im. T. Kościuszki w Oławie. – Nasi uczniowie nie odbiegają poziomem od uczniów w kraju, województwie czy powiecie. Mamy lepsze lub porównywalne wyniki z polskiego, języków obcych i ostatecznie całkiem dobre z matematyki. Szczególnie cieszy mnie fakt, że nauka w naszych technikach procentuje coraz lepszymi efektami na egzaminach zawodowych. W tym roku w Technikum Mechanicznym osiągnęliśmy zdawalność na poziomie 84%, co znacznie przekracza średnią krajową.

Technikum Hotelarstwa to stosunkowo nowy kierunek w ZSP Nr 1, w tym roku po raz drugi uczniowie zdawali egzamin zawodowy. Mimo nowej formuły i dużej trudności osiągnęli dobre wyniki, na poziomie województwa.

Polski lepiej niż w całej Polsce

Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego Nr II od kilku lat bardzo dobrze zdają egzamin z języka polskiego. W tym roku zdawalność utrzymuje się na poziomie 100%, podczas gdy w województwie dolnośląskim zdało go 98.6% licealistów, a w Polsce tylko 96%.

Język polski w LO Nr II – zdawalność

Średni wynik procentowy naszego licealisty jest także wyższy niż powiatowy, wojewódzki i krajowy. Można stwierdzić, że uczniowie LO Nr II osiągnęli drugi wynik w powiecie i razem z uczniami LO Nr I zapracowali na dobry wynik dla powiatu.

W Technikum Nr 1 wyniki z języka polskiego także mogą cieszyć, są tylko nieznacznie niższe niż
w kraju, ale za to wyższe niż w całym województwie dolnośląskim.

Język polski – średni wynik procentowy

Języki obce na wysokim poziomie

Nasi uczniowie bardzo często wśród zalet szkoły wymieniają wysoki poziom nauczania języków obcych, co potwierdza się w wynikach tegorocznego egzaminu maturalnego. ZSP Nr 1 może pochwalić się lepszą zdawalnością z angielskiego niż cały powiat, wynosi ona 97, 8 %, podczas gdy
w powiecie zdało ten egzamin 96,5%. Znacznie gorzej wygląda sytuacja w skali kraju.

Język angielski

Egzamin ustny zdali wszyscy uczniowie. Średni wynik w LO Nr II to 74, 2%, a w technikach 55.7%. Uczniowie technikum Hotelarstwa zdawali także egzamin zawodowy z języka obcego i osiągali wyniki porównywalne
z wojewódzkimi. Jest to spore osiągnięcie, ponieważ egzamin zawodowy z języka obcego jest trudny i ma duże znaczenie dla całości egzaminu zawodowego w części praktycznej.

Język niemiecki cieszy się zdecydowanie mniejszym powodzeniem u uczniów, jednak jest to drugi, najczęściej wybieramy język obcy na maturze. 100% uczniów LO Nr II zdało egzamin pisemny i ustny
a średni wynik procentowy nie odbiega od wojewódzkiego i  krajowego (zdawalność w całym kraju to 93%).

Nie taka matematyka straszna

Według danych z lipca, co czwarty maturzysta nie zdał egzaminu z matematyki. Po sierpniowych poprawkach dane są lepsze. W skali kraju matematykę zdało 86 % uczniów.

Uczniowie LO Nr II osiągnęli wyższy wynik, niż wszyscy licealiści z powiatu oławskiego oraz województwa dolnośląskiego. Podobnie wygląda sytuacja w Technikum Nr I  – wyniki są lepsze od powiatowych
i wojewódzkich.

mm

Uroczysta inauguracja Roku Szkolnego 2011/2012

Rozpoczęliśmy  nowy etap pracy w naszej szkole. 1 września, 0 9.00 na boisku szkolnym  wszystkich przywitał Poczet Sztandarowy Szkoły, a następnie  Maria Domaradzka, dyrektor ZSP Nr 1. W krótkich słowach przywitała wszystkich, a szczególnie pierwszoklasistów. Namawiała ich do aktywnej postawy, działania i angażowania się w życie szkoły. W imieniu uczniów głos zabrał Radosław Sypień, serdecznie witając wszystkich.
Niestety, ponownego spotkania z kolegami i koleżankami nie doczekała Patrycja z klasy 3G, a także pracująca do niedawna w naszej szkole profesor Edyta Temecka. Uczciliśmy ich pamięć minutą ciszy. Pamiętajmy o nich, bo dopóki są w naszej pamięci, to tak do końca nie odeszły…
Wakacje zawsze są za krótkie, jednak to dobrze, że w końcu przychodzi wrzesień- czas pracy. Przecież bez tego dziesięciomiesięcznego trudu nie znalibyśmy upragnionego smaku letniej przerwy.

Biuletyn Informacji Publicznej